tisdag 2 september 2014

Bokbloggsmaraton - Uppdrag 1

Frida inne på photosandbooks har dragit igång ett bokbloggsmaraton som jag tar och hoppar på! Vill ni vara med ni också så gå in på hennes blogg och läs om hur det går till!
Det hela går ut på att hon under två veckor kommer lägga ut olika uppdrag man ska göra, ett ämne man ska skriva om. Sedan har man två dagar på sig att göra det innan nästa uppdrag dyker upp. Det här låter jätteroligt och det kan vara bra att någon annan ger mig ämnen att skriva om när hjärnan är full av praktik och flytt.



Så, igår drog det här igång, och det första ämnet man ska skriva om är BOKMINNE 
"Vi mjukstartar lite grann med att vi ska dra fram ett minne som gör att vi tänker på böcker - ett BOKMINNE. Kanske hur du startade din blogg? Första boken som fångade dig mellan dess sidor och orden som verkligen imponerade på dig? En författare som inspirerade dig till 100%? Helt enkelt din tolkning, eller minne som dyker upp när jag säger BOKMINNE som du vill dela med världen."
Jag vet att jag har nämnt det här förut här på bloggen, men det är troligtvis det varmaste och mest värdefulla bokminne jag har. Och det är från när jag var liten och pappa tog med mig till biblioteket. Stadsbiblioteket i Kiruna var då i ett hus med flera våningar, barn- och ungdomsavdelningen var högst upp, och skönlitteraturen var på mellanvåningen. Så när vi gick dit brukade pappa stanna på den, medan jag raskt sprang upp till tredje våningen med alla underbara böcker som passade mig.

På den avdelningen var det sedan också indelat så böckerna för yngre barn fanns i ett speciellt  rum, där det fanns stora mjuka sittplatser, mysiga mjukisdjur och om jag inte minns helt fel fanns det även ett dockhus som man fick titta i. Det var magi på alla sätt. Jag är övertygad om att det är där min kärlek för böcker föddes, i det där rummet, där jag och pappa brukade låna böcker om Pettson och Findus som han läste högt för mig samtidigt som vi roade oss med att hitta alla söta och roliga figurer som gömde sig i bilderna.

Senare, i tonåren var det även där på den avdelningen jag hittade vad som kan ha varit min första egna bokkärlek, böckerna om vildhästen Windy, som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar