tisdag 18 oktober 2011

Stephen King - Duma Key

Nu är jag klar med Stephen Kings bok Duma Key. Trots att den här var på 633 sidor gick det snabbt att läsa, den fångade mig direkt trots att det inte var fullt av spännande händelser på en gång. Sedan gick varenda ledig stund till att läsa den, jag drevs framåt och ville hela tiden ha reda på mer;vad som skulle hända, vad som hade hänt i det förflutna, vad som låg bakom allt.

Duma Key handlar om Edgar Freemantle som har ett bra liv, en familj han älskar, ett jobb han är framgångsrik i. Men han är med om en svår olycka som tar ifrån honom höger arm, talförmågan till viss del och påverkar hans minne. Hans humör blir värre och allting leder till slut till att hans fru tar ut skilsmässa.
Efter det här flyttar Edgar för ett år till ön Duma Key och börjar med sina gamla hobby; måleri. Men hans tavlor är inte vanliga målningar.
På Duma Key lär han känna Elizabeth Eastlake, en äldre kvinna som äger större delen av ön och som verkar vara omgiven av hemligheter angående sitt och sin familjs förflutna, två av hennes systrar drunknade, en annan försvann och det gamla hus de bodde i på Duma Key lämnades att bli invaderat av naturen.
"Allteftersom Elizabeths dunkla förflutna rullas upp blir det mer och mer uppenbart att Edgars tavlor inte är några vanliga konstverk. Genom att måla har han fått förmågan att styra framtiden - på gott och ont ..."

4 kommentarer:

  1. Det var med den här boken jag tyckte att jag fick tillbaka min "gamla" Stephen King. Jag tyckte den var ruggigt bra.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tyckte också den var väldigt bra :) Nu har jag Signal av King att läsa också som jag ser fram emot. Har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har läst Signal också, den var inte så lite otäck, men väldigt annorlunda mot Duma Key. Sträckläste den i princip. Läs den med öppet sinne bara :)

    SvaraRadera
  4. Kommer läsa ut Agnes Cecilia - en sällsam historia idag och ska då fortsätta läsa Duma Key. Spännande, jag har allt det bästa kvar i den! ^^

    SvaraRadera