onsdag 19 oktober 2011

Nyvaken zombie så vi kör en till enkät

Hittade den här hos bokmalen och eftersom jag är ungefär som en zombie när jag vaknat kvart över sju passar det mig perfekt att sitta och svara på.

1. Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Ändå sedan jag var liten har vi hemma haft en bokserie som heter Min Skattkammare. Det är 10 böcker som alltid stått i bokhyllan.

2. Vad läser du just nu, vad läste du senast och vad kommer att vara din nästa bok?
Just nu läser jag Lyckliga, lydiga hundar av Anders Hallgren och Så djup en längtan av Margit Sandemo. Innan dess läste jag Duma Key av Stephen King. Nästa bok blir kanske Signal av Stephen King, och nästa bok i serien som jag håller på med av Margit Sandemo.

3. Vilken bok avskydde du som alla andra älskade?
Det verkar som att många tyckte om Ett öga rött men själv avskydde jag den. Vi skulle läsa den i gymnasiet och det var en bok jag fick tvinga mig igenom.

4. Vilken bok fortsätter du att intala dig själv att du ska läsa, trots att du antagligen aldrig kommer att göra det?
Oj, svår fråga..Hm..Det skulle väl kanske vara Brott och straff eller någon liknande.

5. Vilken bok sparar du "till pensionen"?
Ingen alls, jag sparar inte så :)

6. Läser du slutet först eller kan du låta bli?
Aldrig aldrig aldrig! Det skulle förstöra hela boken för mig.

7. Författarens tack, slöseri med sidor eller intressant läsning?
Ibland är det intressant, ibland inte.

8. Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Jisses vilken fråga..Någon i Sagan om Isfolket kanske..Vinga kanske. Eller Hermione i Harry Potter kanske..Åh det finns nog många!

9. Har du någon bok som påminner dig om något särskilt i ditt liv (en plats, en person, en händelse)?
Mammas gamla Kitty böcker påminner mig om när jag var yngre, precis innan och i början av tonåren. Jag läste många av dem då och tyckte otroligt mycket om dem. Windy böcker av Elyne Mitchell påminner mig också om tonåren, jag och en vän byggde en hel lek omkring vildhästar inspirerad av de böckerna.


10. Nämn en bok som du fick tag på på något särskilt sätt.
Kan inte komma på någon som jag fått tag på på något särskilt sätt tråkigt nog.

11. Har du gett bort en speciell bok till en speciell person?

Jag har gett bort böcker jag tror kunnat passa till personer jag tycker om. Oftast har jag lyckats pricka rätt :).


12. Vilken bok har följt med dig på flest olika ställen?
Hm det är nog sällan någon bok följer med mig så, jag läser mest hemma och reser väldigt sällan.


13. Någon av skolans "måste läsningar" som visade sig inte vara så tokig tio år senare?
Inte som jag kan komma på nu.

14. Vad är det konstigaste du har funnit i en bok?
Trots att jag köpt en del begagnade böcker har jag nog aldrig hittat något underligt i någon bok.

15. Begagnat eller nyinköpt?
Det spelar ingen roll för mig. Ibland är det mysigt med nyinköpt, ibland är det mysigt med begagnade.

16. Stephen King: Litterärt geni eller opium för folket?
Jag älskar Stephen Kings böcker så för mig måste det ju bli litterärt geni. Hans sätt att bygga upp spänning är underbart tycker jag.

17. Har du någonsin sett en film som varit bättre än boken?
Inte som jag kan komma på faktiskt.

18. Vilken bok skulle däremot aldrig ha filmats?
Jag vill inte säga att Änglar och demoner aldrig borde ha filmats, men den kunde ha gjorts så mycket bättre!


19. Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig, kokböcker räknas inte?
Jag tror faktiskt inte.


20. Har du någon person vars boktips du alltid kan lita på?
Min bokcirkelkompis BokNiklasBotten har ofta bra boktips. En killkompis brukar också träffa rätt många gånger. Och pappas fru.

1 kommentar:

  1. Åh, tack så mycket! ^^ Vi har ju faktiskt väldigt lika smak på böcker.

    SvaraRadera