tisdag 24 april 2018

Kvinnan i fönstret av A.J. Finn


Originaltitel: The Woman in the Window
Sidor: 454 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Albert Bonniers Förlag, tusen tack! 
"Anna Fox lever ensam och isolerad i sin lägenhet i New York. Om dagarna dricker hon vin, ser Hitchcockfilmer och spionerar på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. En mamma, en pappa, en tonårig son: på ytan den perfekta familjen. Så en kväll blir Anna vittne till nåt hon inte borde ha sett. Hennes värld faller samman. Vad var det hon såg? Har hon inbillat sig allt? Och vem är egentligen i fara?"
Det här är en bok jag hört väldigt mycket gott om på olika booktube-kanaler. Så när jag fick frågan om jag ville förhandsläsa den var det ett självklart ja på den frågan!

Alltså den här boken har gett mig många stunder där jag känt en blandning av panik och klaustrofobi i bröstet. Anna Fox, huvudkaraktären, har torgskräck (agorafobi) och kan inte lämna sin lägenhet. Hon kan få så starka panikattacker att hon förlorar medvetandet, och det är så jobbigt bra beskrivet. Jag lider inte av torgskräck som Anna, men jag har social ångest och vissa av känslorna är så bekanta att det knyter sig i bröstet på mig bara jag läser om det. Dels själva ångesten, men också frustrationen över att vara fast innanför fyra väggar. Jag tycker författaren har gjort ett väldigt bra jobb med den delen.

Själva spänningsmomentet är ju lite bekant, jag vet att jag har sett en film där en man blir vittne till något genom ett fönster. Men det gör faktiskt inget; Finn tar det här bekanta och gör det till något eget, något som gjorde att jag satt uppe alldeles för länge en natt för att jag inte kunde lägga ner den. Det var hela tiden "men bara ett kapitel till, och ett till" som sedan övergick till "äh nu är det bara en liten del kvar, nu läser jag ut den innan jag somnar!". Förutom att vara en riktig bladvändare tycker jag också om hur han blandar in olika gamla svartvita filmer i berättelsen! De passar så bra till allt som händer runtomkring och jag har fått världens lust att ha ett filmmaraton med alla titlar som nämns i boken. Jag tror verkligen jag måste fixa det någon gång.

Det här är A.J. Finns debutbok och jag kommer garanterat hålla ögonen öppna efter fler böcker av honom!

16 kommentarer:

  1. Låter som något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  2. Oh, är så peppad på att läsa denna! Får sånna Kvinnan på tåget-vibbar när jag läst om den (och den älskade jag). Får se när jag får tillfälle att läsa den, högen har ju en tendens att växa. Såg dock att den fanns som ljudbok, så kanske satsar på det. Perfekt på morgonpromenaderna till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den här var bättre än Kvinnan på tåget! :) Hoppas du kommer tycka om den!

      Radera
  3. Jag har varit väldigt nyfiken på den här så det var roligt att höra så mycket positivt om den! :) Jag ska absolut läsa den, är lite skraj inför ångest-delen bara men annars är jag väldigt sugen på att plocka upp den snart! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den! Ångestdelen var jobbig ibland men den är verkligen läsvärd! :)

      Radera
  4. Den står ganska högt upp på önskelistan som lämnats till sambon :)

    SvaraRadera
  5. Jag har verkligen lite blandade känslor kring denna, jag har inte läst men kan inte avgöra om det är en bok jag kommer tycka om eller inte :) Har läst flera recensioner på Goodreads att många tröttnat efter en stund och att den är långdragen och så. Min favorit booktube person som jag följer har nyss läst den och gav den knappt 2,5 i betyg. Hade den på min Storytel lista, men har raderat den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte den var långdragen! Men det är ju inte action direkt utan mer krypande psykologiskt, om man kan lita på sig själv och sina minnen eller inte osv :).

      Radera
  6. Sedan den blev nominerad till Årets bok står den verkligen på min TBR
    Innan var jag bara nyfiken, nu SKA jag läsa.

    SvaraRadera
  7. Jag var nyfiken på den här redan innan, och nu när den är nominerad i Årets bok måste jag läsa den!

    SvaraRadera