måndag 23 april 2018

Hydra av Matt Wesolowski


Originaltitel: Hydra
Sidor: 320 (Häftad)
Serie: Six Stories Series (del 2)
"One cold November night in 2014, in a small town in the north west of England, 26-year-old Arla Macleod bludgeoned her mother, father and younger sister to death with a hammer, in an unprovoked attack known as the "Macleod Massacre". Now incarcerated at a medium-security mental-health institution, Arla will speak to no one but Scott King, an investigative journalist, whose Six Stories podcasts have become an internet sensation. 
King finds himself immersed in an increasingly complex case, interviewing five witnesses and Arla herself, as he questions whether Arla's responsibility for the massacre was as diminished as her legal team made out. As he unpicks the stories, he finds himself thrust into a world of deadly forbidden "games," online trolls, and the mysterious Black-eyed Children, whose presence extends far beyond the delusions of a murderess."
I oktober förra året läste jag Wesolowskis första bok, Six Stories, och sen dess har jag väntat på att få läsa den här som släpptes tidigare i år! Nu är den äntligen läst och det är bara hoppas på att det kommer en tredje bok, för jag vill ha mer!

De här böckerna är uppbyggda som en podcast. Varje kapitel i boken är ett nytt avsnitt. Så Hydra är en helt ny säsong och hänger inte ihop med den tidigare boken förutom att det är samma huvudperson, Scott King. Jag måste verkligen säga att jag gillar det här formatet, för mig som lyssnar på många true crime-poddar passar det jättebra. Ibland när jag har lagt ner den för en paus i läsningen känns det efter ett tag som att det är något jag faktiskt lyssnat på, en riktig podd. Det här förstärks när Wesolowski ibland smyger in händelser från verkligheten; i Hydra tar han till exempel upp fallet med Elisa Lams mystiska dödsfall. Det är något som hänt på riktigt och många olika true crime-kanaler har tagit upp det.

Precis som Six Stories är det här en väldigt spännande bok som är svår att lägga bort. Sakta men säkert nystas historien upp med hjälp av intervjuer av människor som känt Arla och hennes familj, och även Arla själv. Scotts tanke är att försöka ta reda på varför hon mördade sin familj, vad hände, vad låg bakom det. Var det verkligen en psykos och i så fall, vad utlöste den?

Har du inte läst de här böckerna än så tycker jag verkligen du ska göra det!

6 kommentarer:

  1. Yes, härligt att den var lika bra som förra :) den står rätt så högt i min stora TBR-hög :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer tycka om den! :)

      Radera
  2. Åh jag vill läsa nu. Fast jag bör väl börja med Six stories.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du läst och gillar! Jag väntade faktiskt på att du skulle läsa den först för att se om den var bra;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag har varit en ovetande försökskanin! :P

      Radera