onsdag 29 oktober 2014

Isfällan av Dean Koontz


Originaltitel: Icebound
Sidor: 262
"Den grönländska polarvinden är skoningslös. Överallt tränger den in och förstärker den redan omänskliga kylan. Forskarlaget har gjort sitt för dagen. Det är dags att återvända till basen. På en minut förändras allt. 
Tryckvågen från en undervattensjordbäving bryter upp isen som skälver och spricker. Katastrofen är ett faktum. Isberget har brutits loss och driver i väg. Lasten i dess innanmäte är dödsbringande."
Den här boken hade passat ännu bättre om snön hade legat kvar utomhus. Oh eller om det faktiskt var en snöstorm ute när jag läste! Då hade den varit perfekt!

Inte för att den var dålig nu, det var den inte. Det är en lite annorlunda Koontz-bok, då det inte finns något övernaturligt som är boven i dramat. Bara ett par människor på drift på ett isberg som inte har så länge kvar att flyta. Självklart finns det dock en galning gömd bland dem, men det är inte så stor del av handlingen.

Den största delen är skräcken och kylan. Och jag känner verkligen själv klaustrofobin jag hade fått där ute, utan att komma iväg, fast i kyla och snö. Usch. Jag som inte gillar kyla överhuvudtaget, jag hade inte klarat mig!

En spännande och snabbläst bok av Koontz! Ingen favorit men helt klart läsvärd.

8 kommentarer:

  1. Jag minns att ag också fick lite klaustrofobi när jag läste boken. Jag kom till och med på mig själv med att hålla andan på nåt ställe i boken när karaktärerna var under vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gjorde samma sak vid det avsnittet!

      Radera
  2. Svar: Jag var ju bara tvungen att ha med så många Supernatural-gifs med tanke på hur mycket jag älskar serien! ;)

    SvaraRadera
  3. Detta var en av de första böcker av Koontz som jag faktiskt gillade, och det trots att den saknar allt övernaturligt. Å andra sidan - vem behöver övernaturligt när naturen själv är så ond?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ibland behövs inte något mer än det för att det ska bli skrämmande

      Radera
  4. Den här får jag nog ge mig på, men ska kanske vänta tills snön yr utanför fönstret då ;)

    SvaraRadera