onsdag 22 oktober 2014

Ett eget luftskepp är helt klart värt pengarna av A. Pollard Töpffer


Sidor: 354 (Häftad)
Recensionsexemplar: Ja, tusen tack till författaren som skickade den!
"Efter de världsomvälvande händelser som för evigt ändrade jordens utseende har ett nytt samhälle vuxit fram. Ett samhälle byggt på ärvd makt, gamla strukturer och konstruerade traditioner. 
I denna värld slåss Kim för sin överlevnad utan att veta varför hon blivit måltavla för sin okända fiende.
Sedan hjälper det inte att hennes mamma alltid lägger näsan i blöt..."
Det här är en intressant idé! Hela världens uppbyggnad, där de rika och de som har det lite bättre bor uppe i luften, och nere på gatunivån är det som ett slumområde. För mig känns det nytt och spännande. Och det är alltid uppskattat när en författare hittar på något som jag inte läst om förut.

Det jag gillar allra mest i boken är karaktärerna och relationerna, de känns skrivna med väldigt mycket värme. Det finns både lite att fnissa åt, lite att le åt och en del skaka på huvudet av frustration åt. Kim, som är huvudpersonen har verkligen fullt upp med både en efterhängsen före detta pojkvän och sin väldigt påträngande mamma, plus någon som försöker döda henne och stjäla hennes forskning.
I början höll jag på att bli tokig på den före detta pojkvännen, men till min förvåning är han i slutet av boken nog den jag gillar mest. Han har många sidor man inte ser direkt, det var en trevlig överraskning att se dem skymta fram lite då och då under berättelsens gång!

Det jag kan tycka är att det gick lite snabbt i svängarna ibland, boken hade lätt kunna vara lite längre så problem och konflikter fick mer djup i sig. Nu hoppade det ganska snabbt mellan olika händelser, de förklarades bra men jag hade ändå gärna sett ett större sidantal så att allt fick mer utrymme. Men det är väl å andra sidan inget dåligt, att en läsare önskar boken var längre!

3 kommentarer:

  1. Låter som en ny och intressant bok!

    SvaraRadera
  2. Den är ny, den första av en trilogi, och man får gärna hälsa på hos mig www.annelit.se och skaffa sitt eget exemplar! :) Jag planerar att fortsättningen kommer 2015!

    SvaraRadera