tisdag 3 augusti 2021

Biotika av KG Johansson

 

Originaltitel: Biotika
Sidor: 154 (Pocket)
"Penicillin testades först som läkemedel 1942 och användningen har sedan dess ökat drastiskt, i dag ges det även i förebyggande syfte till husdjur.

I en nära framtid blir antibiotikan helt verkningslös och forskningen letar desperat efter något som kan ersätta den. Ett experiment med nanoteknik skapar ett slags virus i det syftet, men något går fel: bakterier och celler dör inte, de muterar.

Mjölkbonden Sofie ser världen falla sönder omkring sig när hennes kor förvandlas till obeskrivliga varelser. Med ett avsågat hagelgevär flyr hon ensam från sin norrländska bondgård på en gammal Harley-Davidson. Desperationen gör henne till en effektiv mordmaskin medan hon kämpar sig söderut längs Inlandsvägen. Hon möter Anna, som också har förlorat alla i sin närhet, och de fortsätter tillsammans mot Stockholm. Men tryggheten finns inte där heller. Sofie kan inte lita på sina medmänniskor... och inte ens på sig själv."

Den här boken är inget för de känsliga. Den kanske är kort men jisses så mycket äckel som hinns med på de sidorna! Det börjar direkt på första sidan och fortsätter nästan genom hela boken. Det är kroppsdelar som inte vill stanna i gravar, människor och djur som muteras till vidriga saker och folk som mördar varandra lite hit och dit.

Tack vare att den är så kort går den väldigt fort att läsa. Jag läste den på någon timme och känner att det nog räckte så. Hade den varit längre och fortsatt i samma stil hade det nog blivit för mycket för mig. Nu var jag också på rätt humör då jag och sambon har kollat alla Resident Evil filmer så världens undergång har varit ett tema ett tag.

Jag vet faktiskt inte vad mer jag ska skriva om den. Den var intressant, snabbläst och äcklig. På framsidan beskrivs den som köttig och det är verkligen ett passande ord. 

6 kommentarer:

  1. Din beskrivning av boken är perfekt! XD Jag minns att jag hade en kopp te med mig när jag började läsa boken och det smakade inte så gott som det brukade. :p Håller med, hade den varit mycket längre vet jag inte hur det hade gått med läsningen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det var verkligen tur att du hade varnat mig att inte äta samtidigt :p Nej hade den varit längre hade det nog blivit för mycket av allt känns det som! Den hade perfekt längd nu :D

      Radera
  2. Låter ångestfyllt och väldigt äckligt. Vet inte om jag pallar en sån bok nu, men spännande boktips i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte använda ordet äcklig nog mycket när det gäller den här! Den är verkligen inget att läsa när man äter.

      Radera
    2. Hahaha! Vad vidrigt! (Och samtidigt underhållande att tänka sig att någon skrivit detta och sedan korrläst det hundra gånger. Blir man avtrubbad då?)

      Radera
    3. Haha jag skulle tro att man blir det till slut :P

      Radera