onsdag 8 januari 2020

Illuminae av Amie Kaufman & Jay Kristoff


Originaltitel: Illumiane
Sidor: 599 (Inbunden)
Serie: The Illuminae Files (del 1)
Ålder: Unga vuxna
"This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she'd have to do. This afternoon, her planet was invaded.
The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that's little more than a speck at the edge of the universe. Now with enemy fire raining down on them, Kady and Ezra -who are barely even talking to each other- are forced to evacuate with a hostile warship in hot pursuit.
But their problems are just getting started. A plague has broken out and is mutating with terrifying results; the fleet's AI may actually be their enemy; and nobody in charge will say what's really going on. As Kady hacks into a web of data to find the truth, it's clear the only person who can help her is the ex-boyfriend she swore she'd never speak to again.
Told through a fascinating dossier of hacked documents-including emails, maps, files, IMs, medical reports, interviews, and more-Illuminae is the first book in a heart-stopping trilogy about lives interrupted, the price of truth, and the courage of everyday heroes."
Äntligen har jag fått läsa den här boken! Jag har varit nyfiken på den hur länge som helst och till sist blev det Rebecka som räddade mig när hon skickade den på lån i ett av våra bokpaket.

Det är en ordentlig tegelsten på nästan 600 sidor, men den gick otroligt fort att läsa ut. Det tog mig kanske två, tre dagar. Formatet hjälpte helt klart till! Den är skriven i filer, mail med mera och vissa sidor har bara några rader. Det flyter på väldigt lätt.

Själva berättelsen är också spännande. I början har jag lite svårt för de två huvudkaraktärernas mail till varandra. De har nyss gjort slut men tycker fortfarande om varandra och allt blir ännu mer komplicerat efter attacken mot deras planet. Men hey, jag har också varit tonåring och säkert låtit som dem. Det stör inte läsningen länge i alla fall. Jag dras in på riktigt och är väldigt engagerad till slut. En gång var jag tvungen att skriva till Rebecka och meddela henne att jag inte skulle förlåta boken om den gjorde vad jag trodde att den gjorde.

Den tog en del svängningar som jag verkligen inte var beredd på och jag ser fram emot att fortsätta med serien!

6 kommentarer:

  1. Den är verkligen skriven på ett annorlunda sätt, men de går ändå fort att läsa.

    SvaraRadera
  2. Gillade verkligen den, men tyvärr blev fortsättningen en besvikelse för mig. Blev mycket upprepningar från första boken tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt! Får se när det blir dags att plocka upp den :)

      Radera
  3. Den här serien gillade jag VERKLIGEN! Del två tyckte jag i och för sig inte var riktigt lika bra, men jag var nöjd med slutet sen i del 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande ändå att den avslutades bra :D

      Radera