onsdag 18 september 2019

Bokcirkeln vid världens ände av Frida Skybäck


Originaltitel: Bokcirkeln vid världens ände
Sidor: 349 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Louise Bäckelin förlag, tusen tack! 
"En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster. 
Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår. 
Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?"
Förra året läste jag Bokhandeln på Riverside Drive och tyckte jättemycket om den! Så när jag såg att Frida Skybäck var på väg med en ny bok, som dessutom också hade ordet bok i titeln, blev jag såklart väldigt nyfiken.

Den här gången befinner vi oss i en liten by i Skåne istället för London. Det är lite skillnad på miljöerna! Men Ljusskär är riktigt mysigt att spendera sin tid i, i alla fall i nutidens berättelse. Dåtiden ger mig obehagskänslor ganska tidigt. Det verkar lite för bra för att vara sant och sen tar den där känslan över mer och mer under tiden som Madeleine är där. Jag var faktiskt inte beredd på den nivån av mörker i berättelsen, men det är inget jag klagar på, tvärtom!

Och det är långt ifrån nattsvart. Här finns mycket kärlek, vänskap och värme. Jag tycker så otroligt mycket om den lilla gruppen som berättelsen cirkulerar omkring och som oftast befinner sig på Monas Bed, Breakfast & Books (jag röstar förresten för att det stället borde öppnas på riktigt). De är riktigt härliga och älskar dessutom att läsa, vilket innebär att de slänger boktitlar omkring sig lite här och där! Man får alltså boktips under läsningen, kan det bli bättre?

Som sagt tyckte jag riktigt bra om Skybäcks förra bok men den här hoppar upp och kniper förstaplatsen. Just på grund av det oväntade obehaget som blandas med gemenskapen och bokälskandet kommer den leva kvar i mig länge.

12 kommentarer:

  1. Nu fick du mig intresserad! Jag har avfärdat den som lite enkel feelgood utan någon substans, men det låter inte alls så på dig. Hoppas den kommer på pocket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut mycket mer än fluff! Skulle tro att den dyker upp i pocket senare :)

      Radera
  2. Älskar att få boktips när man läser en bok! Har inte läst den första än men ska nog göra det snart. :)

    SvaraRadera
  3. Verkar vara en härlig bok som jag förstås vill läsa!

    SvaraRadera
  4. Låter lite som feelgood, som jag ju vanligen får krupp på, men den här blir jag allt lite sugen på att testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte jättefluffig eller fylld med regnbågar och enhörningar! :)

      Radera
  5. Åh, det bådar gott ju! Boken väntar här i hyllan :)

    SvaraRadera