torsdag 12 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck


Originaltitel: Bokhandeln på Riverside Drive
Sidor: 448 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.
Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram.
Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?"
Jag har inte läst något av Frida Skybäck tidigare, men när hon skickade ett mail och frågade om jag var intresserad av att läsa Bokhandeln på Riverside Drive var det svårt att tacka nej! En bok som handlar om en bokhandel, om människor som älskar böcker och en familjehemlighet. Det låter ju som en väldigt intressant berättelse!

Det var det också. Jag får lite Kate Morton-vibbar av den här boken och har ni hängt här ett tag vet ni att jag verkligen gillar de böcker jag läst av Morton. Här får vi följa Charlotte som ärvt en bokhandeln i London, av en moster hon inte ens visste fanns. Hon har förlorat sin man i en olycka och begravt sig själv i arbete för att slippa hantera sorgen. Parallellt med den berättelsen får vi följa Charlottes moster och mamma när de kommer till London flera år tidigare och i takt med att Charlotte själv börjar nysta upp hemligheter från det förflutna får vi genom deras ögon se vad som egentligen hände.

Jag sträckläste stora delar, det var verkligen svårt att sluta när jag hade kommit in i den. Kapitlen är lagom korta och inbjuder hela tiden till att läsa lite mer. Karaktärerna är levande och även om de gör misstag så känner man med dem. Speciellt de i nutid tycker jag är underbara, personalen på bokhandeln hade jag velat träffa i verkligheten!

Som boknörd är det ju dessutom ett stort plus med alla boktips och författarglimtar man får i boken! Vissa får mig att le stort när jag läser, speciellt eftersom Charlotte själv inte är så insatt i bokvärlden och råkar ut för en del roliga situationer på grund av det.

Bokhandeln på Riverside Drive är en otroligt varm och härlig berättelse som jag verkligen rekommenderar!

18 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en interessant bok. Jeg likte dessuten tittelen :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad bra att få ett expertutlåtande! Nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den här!!! :)

    SvaraRadera
  3. Åhh, jag ska börja på min med snart :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer tycka om den! :D

      Radera
  4. Den här vill jag verkligen, verkligen läsa. En bok om böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen jättebra och perfekt för bokälskare!

      Radera
  5. Har denna hemma, är så sugen på att läsa den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får tid för den snart! :)

      Radera
  6. Jag tror jag måste skaffa mig denna :)

    SvaraRadera
  7. Jag ska precis ge mig på och läsa denna, kul att du gillade den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer göra det! :)

      Radera