torsdag 22 juni 2017

Vitormen av Åsa Larsson & Ingela Korsell


Originaltitel: Vitormen
Sidor: 192 (Kartonnage) 
Serie: Pax (del 8)
Ålder: 9-12
"En uråldrig fasa vaknar till liv och bryter sig loss, ett barn slukas och försvinner och någonstans i Mariefred finns en flicka som plågas av skuld och hemligheter.Samtidigt hålls Iris fången av Maggan Migrän och mörka planer börjar utkristalliseras. Ska Viggo och Alrik kunna närma sig Svarthäxan utan att samtidigt gå under själva?"
Här kan man tala om en efterlängtad uppföljare. Jag ser alltid fram emot den nya PAX-boken. Först läser jag den och sedan skickar jag den vidare till systersonen som samlar ihop böckerna hos sig. Det är en liten tradition nu.

Alla delar har hittills varit spännande och snabblästa, Vitormen är inget undantag. Jag flyger igenom sidorna. Den påbörjades sent en kväll i stugan och sedan la jag inte bort den förrän den var utläst! Spänningen var hög och det gick verkligen inte att ta en paus för att göra något annat under tiden.

Jag gillar också hur författarna lyckas blanda in något nytt verkligt problem i varje bok. Jobbiga familjesituationer, saker man skäms över och så vidare. Något som gör att det inte bara är magi och en kamp mellan gott och ont, utan även något djupare att tänka på och kanske prata om tillsammans hemma.

Nu är det bara två böcker kvar att vänta på. Jag ser så klart fram emot dem men samtidigt vill jag inte att serien ska ta slut!

7 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dem, men de är riktigt populära i bokhandeln :) Jag får kanske ta och läsa dem någon gång med :)

    SvaraRadera
  2. De här har jag kikat på förr, så riktigt bra med en påminnelse. Kanske detta blir sommarserien jag längtat efter att sätta tänderna i? (Får se om första böckerna finns på biblioteket.)

    SvaraRadera
  3. Dottern läste de här när de började komma, jag kanske skulle gå in och botanisera i hennes bokhylla...

    SvaraRadera
  4. Dessa är riktigt bra, har dock bara kommit till bok nr 4. Så har en del kvar

    SvaraRadera