tisdag 20 juni 2017

Hemmet av Mats Strandberg


Originaltitel: Hemmet
Sidor: 338 (Inbunden)
"Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över dig själv.
Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan. På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked.
Monika blir snabbt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne.
Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva."
Som jag sett fram emot Hemmet! När Mats Strandberg gav sig på skräck i Färjan blev jag helsåld, det var suveränt! Och nu skräck på ett ålderdomshem, hur läskigt låter inte det?

Det är riktigt jäkla lyckat kan jag lova! Dels är själva skräckbiten läskig, dels är det lika obehagligt att bli påmind om att vi alla kommer bli gamla till slut och kanske tappar kontroll över både kropp och sinne. Att hela ens personlighet kan förändras och alla minnen sakta försvinna.

Sedan är Strandberg riktigt bra på karaktärer, de blir levande när han skriver om dem. De kanske inte alltid är hundra procent sympatiska alla gånger men de är trovärdiga och jag kommer verkligen inpå dem när jag läser. Det är inte bara Joel och Nina det gäller, utan alla som bor på Tallskuggan. Det är faktiskt nästan de som bor där han beskriver bäst. Alla möjliga personligheter som reagerar olika på att inte riktigt komma ihåg sitt liv längre.

Jag älskade verkligen Hemmet och nu är det bara att vänta på nästa bok. Kan den komma nu tack?


9 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen se till att läsa den här boken, om jag inte får ännu mer åldersnoja då ;) Det du beskriver som att tappa kontroll över kropp och sinne tycker jag är skrämmande nog, lägg sedan till skräckmomentet så förstår jag att det blir riktigt kusligt. Skall klicka ned den i min varukorg. Tack för en lockande recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blev ännu mer lockad nu :). Den är verkligen läsvärd!

      Radera
  2. Jag har tänkt spara den här till hösten :)

    SvaraRadera
  3. Den här är jag nyfiken på! Min mormor blev senil och det var sorgligt att se. Strandberg är bra på att beskriva personligheter.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det verkar som en så "skojjig" idé att jag nästan blir nyfiken ;)

    SvaraRadera