måndag 26 juni 2017

Milk and Honey av Rupi Kaur


Originaltitel: Milk and Honey
Sidor: 204 (Pocket) 
"The book is divided into four chapters, and each chapter serves a different purpose; deals with a different pain; heals a different heartache. milk and honey takes readers through a journey of the most bitter moments in life and finds sweetness in them because there is sweetness everywhere ifyou are just willing to look."
Rupi Kaur är en poet som jag sett mycket av på Facebook och Instagram. Jag har alltid gillat de små dikter jag sett så jag önskade mig den här boken i julklapp och fick den av en av mina äldsta vänner. Det gjorde mig naturligtvis glad och den har fått följa med i min handväska ett tag.

Dikter är ju sådant man inte riktigt läser pärm till pärm, utan lite då och då. Så har det varit till största delen med den här fram tills för ungefär två veckor sedan då jag svepte den halva som var kvar under två dagar. Det behövdes helt enkelt, det fanns ord jag kunde känna igen mig och söka tröst i.

Större delen av poesin består av väldigt korta stycken, men de säger så mycket ändå tycker jag. Jag gillar enkel poesi, som inte består av krångliga och stora ord men som ändå prickar rätt. Enkel känns som fel ord förresten...det låter som jag förringar författarens språk och det är absolut inte så jag menar.

Boken består av fyra delar: the hurting, the loving, the breaking och the healing. Det finns väldigt mycket vackert i alla fyra men det är i de två sista jag har vikt hundöron på flera sidor. Ja jag vet, hundöron, men jag var faktiskt tvungen att spara vissa sidor direkt.

"you were a dragon long before 
he came around and said
you could fly 

you will remain a dragon
long after he's left"

8 kommentarer:

  1. Åh! Den här hörde jag på storytel!

    Har för mig att jag gillade den - men jag äger den inte och känner inte riktigt behovet av det heller ~ nu minns jag ju inte så mycket av den då det var ett tag sedan, men det är annat att läsa boken än att lyssna, absolut ;)


    Jag hörde om den här boken så mycket på sociala medier att jag inte heller kunde låta bli att se vad det hela handlade om, haha ~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mysigt, tänkte inte ens på att man kunde lyssna på den :) Det måste jag kanske testa att göra någon gång!

      Radera
  2. Så vackert! Jag läste om den boken alldeles nyligen, jag tror att en bloggare skall översätta den till svenska, det kan ha varit Sandra Beijer. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det visste jag inte! Spännande, hoppas det blir bra :)

      Radera
  3. Åh ha länge tänkt att jag vill ha denna. Ska försöka få tag i den :)

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina tips och recensioner, din blogg är en riktig guldgruva av böcker! Den här tänker jag definitivt låna, länge sedan jag läste poesi. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för de fina orden! <3 Hoppas du kommer tycka om boken :)

      Radera