torsdag 27 april 2017

Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe


Originaltitel: Agnes Cecilia - en sällsam historia
Sidor: 296 (Inbunden)
Ålder: 12-15
"Maria Gripes "sällsamma historia" handlar om den föräldralösa Nora, som visserligen har det bra hos sina släktingar, men inte upplever sin tillvaro hos dem som något självklart. När Nora är 15 år flyttar de till en gammal lägenhet och märkliga saker börjar hända. Klockan går baklänges, rummet förändras, de döda blir närvarande och en docka nästa levande. Nora dras in i ett magiskt äventyr, som hjälper henne att slutföra sorgearbetet efter föräldrarna och finna sin egen identitet."
 Jag har läst en del av Maria Gripes böcker under åren och älskar verkligen de som har små inslag av det övernaturliga i sig. Hon blandar det så bra med det vardagliga, smyger liksom in det på ett finstämt och mystiskt vis. Det ger utrymme för andra saker också, som känslan av att inte höra hemma någonstans när man förlorat sina föräldrar, rädslan att inte riktigt höra ihop med någon och samtidigt nyfikenhet och mod inför det oförklarliga.

Det mysterium som Nora får dyka ner i är verkligen spännande. Vem är det som ringer till lägenheten? Vad är det för konstig docka hon får? Och vem är det som går runt i lägenheten fast hon är ensam hemma? Är det någon som vill få kontakt med henne, och varför i så fall?

Jag minns att jag började läsa den här när jag var mycket yngre men då avslutade jag den aldrig. Jag tror faktiskt jag upplevde den som för läskig, tänk att det fanns en sån tid! Men nu är jag glad att den är läst. Den var jättebra och nu är jag ännu mer sugen på att läsa om Skuggen över stenbänken-böckerna! Har ni någon favoritbok av Maria Gripe?

16 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig läst något av Maria Gripe. Har köpt några av hennes böcker i vuxen ålder och det är bara en tidsfråga innan jag tar tag i någon av dem. Fast jag vet inte om jag vågar läsa Agnes Cecilia... Verkar lite för läskig för mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den är superbra! :) Hoppas du tycker om den du väljer sen :)

      Radera
  2. Minns att min mormor älskade Marie Gripe.. Just den här boken har jag också i bokhyllan och den kommer att läsas snart! Roligt att du tyckte om den.:)

    SvaraRadera
  3. Jag älskade de här böckerna när jag var yngre. Egentligen allt av Maria Gripe :)

    SvaraRadera
  4. Alla hennes böcker är mina favoriter! Fast tror jag gillar skugg-serien ännu lite mer än de övriga faktiskt :)

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig läst något av Gripe men blev nyligen rekommenderad att göra det. Hon verkar populär, så jag förstår inte riktigt hur jag kunnat missa henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes böcker är riktigt bra! Kan verkligen rekommendera dem :)

      Radera
  6. Denna var min ungdomsfavorit tillsammans med Skuggan- serien och Tordyveln flyger i skymningen. Tror faktiskt det var de böckerna som fick mig att gilla att läsa mystiska böcker. Tyvärr har jag inte läst så mycket annat av Maria Gripe.

    SvaraRadera
  7. Inget jag har läst, men jag blir nyfiken! :)

    SvaraRadera
  8. Åh vill verkligen läsa denna! Skuggan över stenbänken serien och Tordyveln flyger i skymningen är mina favoriter! Gripe är fantastisk!

    SvaraRadera