söndag 15 december 2013

55 frågor

Det är en lite lagom tråkig söndag, så jag passar på att låna de här frågorna jag hittade inne hos Monika för att liva upp eftermiddagen lite!

1. Favoritbok i barndomen?
Absoluta favoriterna var nog Pettsson och Findus, som pappa brukade läsa åt mig.

2. Vad läser du just nu?
Jag håller fortfarande på med Under stjärnor av glas, det tar lite tid. Men det är inte för att den är dålig, utan bara för att jag har en seg läsperiod för tillfället.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls.

4. Dålig bokvana?
Det ska väl vara att köpa lite för mycket böcker det :).

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget!

6. Har du en läsplatta?
Nepp, jag har inte heller något sug efter att ha en.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Det varierar. Ibland läser jag flera samtidigt, ibland läser jag en i taget.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag tror jag läser mer blandat nu, jag testar gärna nya böcker som bokbloggare skriver om, som jag annars kanske inte hade läst.

9. Sämsta boken du läst i år?
Den jag kan komma på nu är Mina fräknar av Sofia Hallberg. Den passade mig verkligen inte.

10. Bästa boken du läst i år?
Oj. Hm. Det får nog bli En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt, båda av Fredrik Backman.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Mer ofta nu tack vare bokbloggar.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Det är nog mest skräck det.

13. Kan du läsa på bussen?
Ja, men jag gör det sällan. Åker inte buss så länge.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen just nu. Annars utomhus på sommaren.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag är ganska kinkig när det gäller att låna ut böcker helt ärligt. Jag gör det mest till familjemedlemmar.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej!

18. I studierelaterade böcker då?
Inte ens då.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Jag läser mest svenska, men engelska funkar också.

20. Vad får dig att älska en bok?
När den är bra...? Nej men det är väldigt olika. Är det skräck ska den ju skrämma mig, är det humor ska jag ju skratta osv.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag tycker om den, och tror att den kan passa den som vill ha en rekommendation.

22. Favoritgenre?
Det är nog skräck.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Hm. Kanske fantasy.

24. Favoritbiografi?
Det vet jag faktiskt inte.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja det har jag också hunnit med att läsa.

26. Favoritkokbok?
Jag förstår inte frågan.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Det har jag inget bra svar på.

28. Favoritlässnacks?
Hm. Nötter.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag vet inte om det har hänt. Jag kanske inte håller med hypen efter att ha läst boken, men den har nog aldrig förstört själva läsningen.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser inte vad kritiker i tidningar och så tycker om böcker, vilket jag antar är vad som menas här. Så det kan jag inte svara på.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är väl det man gör när man skriver om böcker? Eller? Och så länge man är ärlig utan att vara rent ut elak så tycker jag det är bra.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Hm..Isländska!

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Psykopaten av Dean Koontz åt verkligen på mina nerver. Om det är den absolut mest skrämmande/hotfulla vet jag inte, men det var den jag kom att tänka på nu.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jurtjyrkogården av Stephen King. Jag vägrar!

35. Favoritpoet?
Jag har nog ingen favorit.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Oftast inga.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Sällan.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Ugh, hur ska jag kunna välja det?

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Ingen aning!

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Den som verkar mest intressant just då.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Jag har verkligen ingen aning.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Jag ville slänga Ett öga rött i väggen, men jag var tvungen att läsa ut den till skolan.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Andra människor.

44. Bästa filmatisering av bok?
Harry Potter filmerna och Sagan om ringen trilogin.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Behåller Monikas svar: Liftarens guide till galaxen.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Hm, jag har ingen aning. Det är nog bara några hundra.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Skumma igenom en hel bok innan jag läser den? Men...varför?

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Det ska mycket till!

49. Har du dina böcker organiserade?
Snyft. Inte alls just nu.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla. Men jag har börjat försöka lämna vidare de jag inte alls tycker om.

51. Finns det böcker du undviker?
Inte som jag kan komma på just nu.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Bergdorfblondiner av Plum Sykes. Också en bok jag ville slänga i väggen för *peeeeeeep* vad jag störde mig på karaktärerna och jag ville bara skaka om dom och gaaaaah!

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Hm...jag kommer inte på någon just nu.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Nej jag vet inte här heller.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Varför skulle min läsning innebära skuld från första början?

4 kommentarer:

  1. Vi tycker lika om mycket, verkar det :)

    Psykopaten var verkligen en otäck bok, jag minns ärligt talat inte mycket av den, men jag minns att den skrämde mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vi göra! :)

      Jag inte hela, tror jag har läst den två gånger och båda gångerna var nerverna verkligen på helspänn hela tiden.

      Radera
  2. Jag läser också oftare utanför min bekvämlighetszon nu tack vare andra bokbloggar :)

    SvaraRadera