fredag 25 januari 2013

Veckans bokbloggsjerka!


Äntligen fredag efter en riktigt tråkig vecka som mest innehållit ryggvärk och timmar som segat sig fram hemma. Förhoppningsvis är ryggen på bättre humör nästa vecka så jag kan gå tillbaka till praktiken.
Men, dags för Annikas fråga!

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen? 

Ja det är jag. Nu anser jag inte att jag skriver så väldigt avancerade recensioner här på bloggen, men det jag tycker det skriver jag. Gillar jag inte en bok så skriver jag det, och älskar jag en bok så skriver jag det. Jag försöker också skriva varför, även om det kanske inte alltid är lätt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag tycker som jag gör.

Hm. Bättre svar än så kan jag nog inte ge.

22 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är svårt att säga exakt vad det är som avgör, ofta är vissa saker bra och vissa saker mindre bra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ibland är det bara en känsla som inte riktigt stämmer som gör att man kanske inte gillar den.

      Radera
  2. Jag resonerar precis som du. Jag är ärlig och jag försöker förklara mina åsikter.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ibland kan det vara svårt att formulera vad man gillar/inte gillar, men en flummig motivering får nog anses vara bättre än ingen alls :)

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det kan vara svårt att veta vad man tycker. Oavsett om jag kommer fram till något eller ej tycker jag att läsningen ger lite mer om jag försöker tänka igenom vad som var bra/dåligt (och varför) efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det verkligen svårt att försöka få ord på vad man tyckte!

      Radera
  5. Ja ibland är det illsvårt att sätta ner det man har i huvudet i print. Men Skumtimmen som du läser nu, där tror jag inte du blir besviken.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte jag heller! :) Har läst en tidigare av Theorin och den tyckte jag väldigt bra om:)

      Radera
  6. Jag håller med Stockholmsflickans kommentar - att läsningen ger mer om man tänker igenom vad som var bra eller dåligt efteråt. Vissa böcker växer när jag sedan sätter mig ner och ska skriva om dem. Ibland tror jag att jag ska skriva en negativ recension, men sedan upptäcker jag under skrivandet att det faktiskt fanns väldigt mycket positivt med boken. Karaktärer som bet sig fast eller en handling som stannade kvar i tankarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om, ibland kan omdömet verkligen ändra sig när det fått sjunka in lite.

      Radera
  7. Det är bra att motivera, men ibland tycker jag det är jättesvårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Ibland är det mer en lite diffus känsla och då är det så svårt att få ner i ord.

      Radera
  8. Det är inte alltid så lätt att skriva en recension. Det finns så mycket man vill förmedla men så lite som kommer ut i text :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan verkligen vara svårt ibland att få det att bli rätt :)

      Radera
  9. Själv försöker jag koncentrera mig på vad boken skildrar, visst skriver man också vad man tycker, men boken kanske inte är avsedd just för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är sant, det kan ju hända att man är i helt fel grupp för boken.

      Radera
  10. Håller med om att det absolut kan vara svårt att riktigt veta varför man tycker som man tycker. Särskilt om det är en bok jag verkligen gillar kan jag ha svårt att få fram vad som tilltalar mig på ett vettigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, ibland är det nästan omöjligt att sätta fingret på exakt vad det är som gör en bok så otroligt bra.

      Radera
  11. Det där med exakt vad det är som gör att man gillar en bok är verkligen svårt att sätta fingret på. Det är ofta lättare att säga varför man inte gillar en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man gillar den kanske man inte tänker på varför under tiden man läser. Men det är svårt att undvika att tänka på varför man inte gillar det man läser :)

      Radera