torsdag 2 juni 2011

Kvinna i grönt av Arnaldur Indridason

I natt lyssnade jag färdigt på Kvinna i grönt. En isländsk deckare som jag verkligen tyckt om att lyssna på. Jag har läst några isländska deckare tidigare och alltid gillat dem faktiskt, tycker de är riktigt spännande och mysiga att sjunka ner i. Det kanske är för att jag alltid haft ett litet extra varmt ställe för Island i mitt hjärta, har så länge jag kan komma ihåg velat åka dit och någon gång hoppas jag det blir verklighet :).

Kvinna i grönt utspelar sig både i nutid och under andra världskriget. Det är när man hittar ett gammalt skelett i jorden där nya hus ska byggas som båda berättelserna sätts igång och man får följa polisens arbete med fallet nu och samtidigt följa den viktiga berättelsen under andra världskriget.

En riktigt bra bok enligt mig som inte gjort så att lusten att läsa/lyssna på isländska deckare har blivit mindre :).

1 kommentar:

  1. Har också läst den! Och jo, hans böcker är riktigt bra, en av få deckare jag gillar. :-)

    Men vart har du tagit vägen, mänska? :-O Har läst ut Momo för länge sen nu! Dags välja ny bok!

    SvaraRadera