söndag 26 juni 2011

Fredrik Härén - De ickesynliga

Nu har jag läst ut boken som jag vann för ett tag sedan, De Ickesynliga. Jag började på den när jag läst ut Dimmornas lek, så det tog mig inte lång tid alls att komma igenom den.

De ickesynliga handlar om tanken att det finns ett osynligt människoliknande folk som går omkring mitt i bland oss, de upprätthåller en harmoni mellan oss och dem utan att vi ens vet om det. Men vad hände för de som inser den här hemligheten?
Alex som studerar till journalist gör som ett projketarbete till skolan intervjuver med barn som har låtsaskompisar, men hon börjar ana vissa likheter mellan barnens fantasivänner. När en vuxen man till slut besöker henne och berättar om de ickesynliga dras hon in i en helt ny värld.

Som sagt var boken väldigt lätt att ta sig igenom. En del sidor är vita och andra svarta för att visa vilka av människorna och de ickesynliga som det handlar om just då.
Det var ingen jättespännande bok som gjorde att pulsen slog fortare, men ändå en väldigt intressant berättelse med bra idéer.

Och jag måste säga att omslaget är ett av de vackraste jag sett;



2 kommentarer:

  1. Jag har lyckats byta till mig boken och den är nedpackad oläst hos mina föräldrar i och med min flytt till Umeå i september. Kanske ska jag ta med mig den till Umeå?

    SvaraRadera
  2. Ja gör det :) Jag tyckte den var värd att läsa även om den inte håller nerverna på spänn hela tiden

    SvaraRadera