måndag 18 mars 2024

The Mermaid of Black Conch av Monique Roffey

 

Originaltitel: The Mermaid of Black Conch
Sidor: 248 (Häftad)
"Near the island of Black Conch, a fisherman sings to himself while waiting for a catch. But David attracts a sea-dweller that he never expected - Aycayia, an innocent young woman cursed by jealous wives to live as a mermaid. When American tourists capture Aycayia, David rescues her and vows to win her trust. Slowly, painfully, she transforms into a woman again. Yet as their love grows, they discover that the world around them is changing - and they cannot escape the curse forever..."

The Mermaid of Black Conch fick jag av Scylla och det är jag så glad för! Jag blev väldigt nyfiken när jag läste vad den handlade om. Allt lät intressant, en sjöjungfru, en del av världen jag sällan läser om, en annorlunda kärlekshistoria. 

Det tar lite tid innan jag får ett ordentligt flyt i språket men när det lossnar så är det fantastiskt att följa med på resan som den här boken målar upp. Jag hinner gå igenom många känslor från första till sista sidan. Ilska, frustration, sorg och glädje. Allt i samma takt som karaktärerna känner dem. 

Det är inte bara en kärlekshistoria. Jag tycker nog det är mer fint att se hur Aycayia får vänner och börjar upptäcka en liten del av världen på land på nytt. Det är en berättelse som jag kommer att återkomma till i tankarna ett bra tag framöver. 

2 kommentarer:

  1. Vilket fint omslag på boken! Det låter också som en fin historia. Böcker som får en att känna mycket är bra :)

    SvaraRadera