måndag 8 januari 2024

Pet av Akwaeke Emezi

 

Originaltitel: Pet
Sidor: 239 (Häftad)
Ålder: Unga vuxna
"Revolutionen är över och folket har segrat. Monstren är borta från staden Lucilles gator det är i alla fall vad alla säger och tror. Men en dag kliver en varelse ut ur en av Jams mammas tavlor. Den säger att den heter Pet och har kommit för att jaga ett monster hemma hos Jams bästa vän. Medan alla andra lever i förnekelse måste Jam bestämma sig för om hon ska tro på Pet och vara med i jakten. Inte bara för att skydda sin vän, utan också för att ta reda på sanningen, hur smärtsam den än är.

Men hur räddar du världen från monster, om ingen vill erkänna att de existerar?"

Det här är en riktigt, riktigt bra berättelse om Jam, en transtjej som lever i en stad som är fri från monster. Folk kan leva öppet och tryggt för alla onda människor är borta. Jam vet inget annat, monstren försvann från gatorna innan hon föddes. 

Men så dyker Pet upp och säger att den har kommit för att jaga ett monster och vi får följa med Jam när hon beslutar sig för att hjälpa till i jakten. Hennes bästa vän kan vara i fara så hon vill göra allt hon kan, även om det är svårt för henne att acceptera att något ondskefullt fortfarande kan finnas i samhället utan att någon vet om det. Kanske till och med bland folk hon älskar och litar på.

Det är en gripande berättelse och jag läste ut den på en dag. Nästan under en sittning. Det var så svårt att lägga undan den. Den behandlar tunga ämnen och jag kan tänka mig att den skulle fungera bra som bokcirkelbok, det finns mycket att prata om.

Jag kommer nog vilja läsa om den här på engelska någon gång och stryka under citat, det finns så många bra! Pet blev första boken jag läste ut i år och vilken start, jag lyckades pricka in en ny favorit direkt.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! En bok jag tänker på ofta fortfarande. Kan absolut rekommendera att läsa den engelska för den är verkligen fylld av fina citat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska göra det! :) Vill läsa Bitter också nu när den här äntligen blev läst.

      Radera