måndag 20 februari 2023

Folktomt av Markus Sköld

 

Originaltitel: Folktomt
Sidor: 290 (Danskt band)
"Klockan 03:14 den 11 januari upphör all kontakt med den lilla staden Lommensvik i södra Norrland.

Journalisten Rebecka Corti beger sig dit för att ta reda på vad som hänt. På plats upptäcker hon en nedsläckt stad i total radioskugga tömd på sina invånare. Allt som är kvar är halvdruckna kaffekoppar och tomma sängar.

När en rasande snöstorm slår hårt mot Lommensvik tvingas Rebecka stanna kvar i den öde staden, samtidigt som omvärlden förgäves försöker ta sig dit. Snart märker hon att det finns ett osynligt hot. Om hon ska ha en chans att ta sig levande därifrån måste hon först ta reda på vart alla människor försvunnit."

Jag gillade verkligen stämningen i den här boken! Så fort Rebecka kommer till Lommensvik blir det sådär smygande obehagligt som jag tycker om. Jag känner verkligen känslan av att vara ensam i en övergiven stad, hur nerverna är på helspänn och man hela tiden lyssnar efter tecken på liv. 

Samtidigt som vi får följa henne på plats i Lommensvik får vi följa några karaktärer utanför. Bland annat en annan journalist som försöker behålla sin plats i rampljuset och Rebeckas pojkvän som hjälplöst väntar på att höra något om hur det går för henne.

Delarna med Rebecka är de bästa. Stämningen är som sagt riktigt bra och jag njuter av lässtunderna. En perfekt bok att plocka upp under vintermånaderna, kylan och mörkret i boken kändes ut från sidorna och det var passande att ha ett vinterlandskap utanför fönstret under läsningen.

7 kommentarer:

  1. Dette virket ikke helt som min type bok, men du skriver godt om den og jeg likte hvor ubehagelig og skummelt jeg syns coveret var, det virker som det kler boka veldig godt.

    SvaraRadera
  2. Det här låter som en bok i min smak så ska absolut kolla upp den. Verkar så spännande och lite dystopisk 😍

    SvaraRadera
  3. Är glad att du gillade den! :D Och nu måste jag självklart sätta tänderna i den också. ;) Låter som den kan krypa in under skinnet lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte du den själv också? :D

      Radera
    2. Nej det har jag inte gjort än. Det blev rea-böcker istället. ;) Men jag ska försöka köpa den snart! :D

      Radera