torsdag 22 augusti 2013

Inferno av Dan Brown


Originaltitel: Inferno
Sidor: 544

"Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, vaknar mitt i natten i en sjukhussäng med blixtrande huvudvärk. Han har ingen aning om var han befinner sig, inte heller vad som hänt honom de senaste dygnen. Bara några timmar senare utsätts han för ett attentat och tvingas fly handlöst tillsammans med kvinnan som vårdat honom, Sienna Brooks. I sin kavaj upptäcker han ett oroväckande föremål...
Allteftersom Langdon börjar förstå vad som hänt växer en bild av ett fruktansvärt hot fram - skapat av ett geni vars fixering vid världens undergång bara kan mäta sig med hans kärlek till ett av de mest fascinerande litterära mästerverk som någonsin skrivits - Dantes mörka poem Helvetet.
Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lönngångar inser Langdon att han i en kamp mot klockan är tvungen att lösa de gåtor som det mystiska föremålet innehåller - innan ett inferno utbryter..."

Det finns vissa saker jag har börjat förvänta mig av Dan Browns böcker om Robert Langdon. Det ska vara spännande, historien ska vara sådan att den måste pausas då och då av mig för att jag måste googla olika bilder och platser, de ska få mig att vilja resa till de olika platserna som beskrivs, och jag ska bli överraskad!

Allt det här får jag i Inferno! Åh jag var så glad när jag äntligen började läsa den och sedan var det svårt att sluta. Det blev pauser för det nödvändiga som hundpromenader, mat och sådant, och så klart för googlandet. För det är en av de saker jag älskar med Dan Browns böcker, de gör mig så otroligt nyfiken och intresserad av saker jag kanske inte hade tänkt på annars! Jag har googlat konstverk och byggnader och allt möjligt under tiden jag läst, och det är så det ska vara när man läser om Langdon.

Spänningen finns där nästan hela tiden och svängarna är verkligen många. Jag trodde att jag hade listat ut saker, men jisses så fel jag hade om och om igen.
Florens har dessutom hamnat på listan över drömresemål, inte lika starkt som med Rom efter Änglar och demoner, men viljan att ta mig dit finns ändå där. Jag vill se allt Robert Langdon ser i boken, få följa i hans fotspår!

Och sist men inte minst, vill jag verkligen läsa Dantes Den gudomliga komedin.

2 kommentarer:

  1. Just det där att man blir nyfiken och vill veta mer tycker jag nästan är Browns bästa sida :)

    SvaraRadera