söndag 14 april 2013

Alltid Odd av Dean Koontz


Originaltitel: Forever Odd
Sidor: 303

"Odd Thomas lever ständigt i två världar i den lilla ökenstaden Pico Mundo, där hjältemod och hemskheter tillhör vardagen. Odd har aldrig bett om att kunna tala med de döda - det är något som bara händer. Men som inofficiellt sändebud mellan vår värld och deras, är hans plikt att göra det rätta. Det är så Odd ser på saken och det är därför han har vänner på båda sidorna av gränsen mellan liv och död. 
Åter står Odd inför våra största fasor. En barndomsvän till Odd är försvunnen och man fruktar det värsta. Men när Odd använder sina förmågor för att finna den saknade upptäcker han något värre än en död kropp. Han möter en enastående slug fiende, och dras in i en virvelstorm av skräck."
Det här andra boken om Odd, jag vet inte riktigt hur många det finns faktiskt. I alla fall en till vet jag, nästa i serien som är Broder Odd, men den har jag inte ännu. De två första har hittat hem till mig från andrahandsaffärer så, det är lite osäkert när nästa kommer dyka upp.

Nå hur som helst, Odd är en karaktär jag verkligen tycker om. Efter första boken om honom, Odd Thomas, känner jag verkligen för honom. Han verkar vara så äkta på något vis. På adlibris sida om boken finns den här raden; "Oavsett om du möter Odd Thomas för första gången eller om han är en gammal vän..." och det är lite så det känns att läsa den här, som att träffa en kär gammal vän igen.

Och när man träffar kära gamla vänner så är avskedet alltid lite sorgligt. Även den här gången gäller det. Jag vet att jag kan få träffa Odd igen, men när sista sidan kom blev det ändå tomt efter honom. Jag kan ju hålla tummarna för att någon väldigt lägligt har lämnat in den tredje boken till andrahandsbutiken jag har praktik på till i morgon! Den chansen är liten, men man ska väl alltid hoppas?

6 kommentarer:

  1. Min pappa har böckerna om Odd Thomas och jag har flera gånger tänkt att jag ska läsa dem. Det var länge sen jag läste Koontz nu, får nog ta tag i det igen när det blir sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det :) Jag hoppas du gillar dom! Odd är en sådan där person i böckerna som jag verkligen vill att andra ska tycka om också :)

      Radera
  2. Jag har nog läst alla böckerna om Odd, om det inte kommit någon ny som jag missat, och jag tycker dom är riktigt bra. Jag har dom dock inte själv, utan lånat av pappa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två jag läst gillar jag så jag hoppas jag gillar de andra också :)

      Radera
  3. Det finns i alla fall fyra böcker om Odd och om jag inte minns fel så har det kommit (ska komma?) en femte på engelska. Den fjärde tyckte jag inte så mycket om, ser att jag bara gav den 6/10 :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att läsa den fjärde sedan då och se om jag håller med :)

      Radera