onsdag 29 maj 2024

The Complete Maus av Art Spiegelman

 

Originaltitel: The Complete Maus
Sidor: 296 (Häftad)
"Maus tells the story of Vladek Spiegelman, a Jewish survivor of Hitler's Europe, and his son, a cartoonist coming to terms with his father's story. Approaching the unspeakable through the diminutive (the Nazis are cats, the Jews mice), Vladek's harrowing story of survival is woven into the author's account of his tortured relationship with his aging father. Against the backdrop of guilt brought by survival, they stage a normal life of small arguments and unhappy visits, studying the bloody pawprints of history and tracking its meaning for those who come next."

Jag har hört otroligt mycket om det här seriealbumet och har velat läsa det hur länge som helst. När jag hittade det på Vinted var jag snabb med att köpa det. Och det är jag väldigt glad att jag gjorde.

The Complete Maus handlar inte enbart om andra världskriget och de hemska saker människor kan göra mot andra människor. Det handlar också om en sons komplicerade förhållande till sin far. Hur faderns historia blir en bro där de kan mötas även om andra delar av livet och vardagen skaver. Det handlar mycket om sorg, överlevnad, skuld och vad såna här trauman lämnar vidare till kommande generationer.

Jag blev verkligen berörd av Arts och hans pappas berättelse. De svartvita illustrationerna är talande och vissa har nog bränt sig fast i mitt minne för alltid. Det är en bok jag kommer återkomma till och jag rekommenderar den absolut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar