måndag 8 april 2024

Sju kvadrat med lås av Jussi Adler-Olsen

 

Originaltitel: Syv m² med lås
Sidor: 546 (Inbunden)
Serie: Avdelning Q (del 10)
Recensionsexemplar: Från Albert Bonniers förlag, tusen tack!

"Annandag jul 2020. Carl Mørck sitter med handfängsel i baksätet på en polisbil. Efter femton år har det våldsamma spikpistolfallet kommit ikapp honom, och anklagelser om narkotikasmuggling och mord hotar att rasera hela hans tillvaro.

Kollegorna vid Köpenhamnspolisen vänder honom ryggen, och snart går det upp för Carl att han svävar i livsfara. Men vem är det som har satt ett pris på hans huvud - och varför? Carl kämpar i blindo mot sin dolda fiendes hantlangare. Samtidigt beslutar sig Rose, Assad och Gordon för att trotsa chefens order i ett försök gå till botten med det invecklade spikpistolfallet."

Sju kvadrat med lås är sista delen i serien om Avdelning Q. Det känns tomt och jag kommer sakna att hänga med Carl, Assad, Rose och Gordon. De är ett fantastiskt gäng karaktärer och det har varit riktigt roligt att se hur de utvecklats under seriens gång.

Jag tycker boken är ett värdigt avslut på serien. Många frågor som hängt med under alla tidigare böcker får äntligen sina svar och det är en riktig bladvändare. Det är spännande, kapitlen är korta och Adler-Olsen håller upp ett bra driv genom hela berättelsen. Ibland sitter jag och håller andan med nerverna på helspänn och andra gånger skrattar jag åt humorn som finns där. 

Har ni inte läst serien än kan jag verkligen rekommendera den! Det är en av mina favoriter.

8 kommentarer:

  1. Det är alltid sorgligt när en favoritserie tar slut, men samtidigt tycker jag att det är bra att man inte fortsätter för länge. Denna ska jag önska mig när jag fyller år och så får vi se när den blir läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också sant! Ibland dras serier ut alldeles för länge. Hoppas du får den! :)

      Radera
  2. Åh jag väntar på den här boken. Tror jag hade köplats 146 på biblioteket sist jag kollade. Dröjer nog lite innan jag får läsa den:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det är många som väntar på att få låna den :D

      Radera
  3. Den här står på inköpslistan! Serien är jättebra!!!

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen en riktigt bra serie

    SvaraRadera