torsdag 11 april 2024

Allt för min syster av Jodi Picoult

 

Originaltitel: My Sister´s Keeper
Sidor: 375 (Inbunden)
"Anna är egentligen inte sjuk, men hon har tillbringat ändlösa dagar av sitt liv på sjukhus. Hon är en genetisk matchning till sin äldre syster Kate som lider av leukemi, och för att rädda hennes liv utstår hon ideligen nya operationer och transfusioner.

Nu är Anna tretton år och har fått nog. Hon vänder sig till en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp. Ett beslut som kan komma att splittra hela familjen, och som framför allt har dödlig konsekvens för Kate."

Det här är en bok som verkligen rör upp en hel del känslor och får en att tänka mycket under läsningen. Handlingen berör, det är svårt att inte göra det med ämnet och frågorna som ställs. Vad är egentligen rätt och fel i en så här omöjlig situation? 

Trots det tunga ämnet är den förvånansvärt lättläst. Den hoppar mellan olika karaktärers perspektiv så man får ta del av många tankar och åsikter. Bäst gillar jag att följa Anna. Hon som står i centrum för allt när hon väljer att stämma sina föräldrar. 

Men något som drog ner helhetsupplevelsen för mig var slutet. Jag gillar det inte alls tyvärr. Det är nog allt jag kan säga utan att riskera att spoila något. 

4 kommentarer:

  1. Det här är en bok jag funderat på att läsa flera gånger men något har alltid stoppat mig. Borde kanske ta och läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gör det, berätta vad du tycker om slutet! :)

      Radera
  2. Den här känns bekant och jag har nog läst den - för länge sen... Tror att jag tyckte att den var bra. Då. Nu? Vet ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju ändras väldigt mycket! :)

      Radera