måndag 15 april 2024

Doctor Sleep av Stephen King

 

Originaltitel: Doctor Sleep
Sidor: 485 (Inbunden)
"Following a childhood haunted by terrifying events at the Overlook Hotel, Dan Torrance has been drifting for decades. Finally, he settles into a job at a nursing home where he draws on his remnant 'shining' power to provide crucial comfort to the dying. Aided by a prescient cat, he becomes 'Doctor Sleep'. Then he meets Abra Stone, a girl with 'the brightest shining' ever seen. But her gift is attracting the beautiful yet merciless Rose the Hat and her followers The True Knot. They may look harmless, the sort of people who are devoted to their campers and RVs, but they live off the 'steam' that children like Abra produce. Now Dan must call upon his powers once more as he battles for Abra's soul and survival - facing his fears and reawakening ghosts from his past."

Det här är en bok som väntat i min bokhylla i...tio år kanske? Så det känns väldigt bra att den äntligen blev läst. Ännu bättre är det så klart att jag tyckte om den. 

Doctor Sleep är en fortsättning på The Shining. Här möter vi Dan, den lilla pojken från The Shining, som vuxen. Han har försökt dricka bort sitt "shining", eller sitt skimmer. Det är en ganska eländig tillvaro han haft, men till slut vänder det. Lagom till det kommer så klart en ny fara, från ett tidigare okänt håll.

Jag gillar verkligen de goda karaktärerna i boken, Dan och Abra till exempel. Det är personer jag hejar på. De onda däremot är väldigt obehagliga och det är fascinerande hur deras krafter funkar. Och hur vanliga de kan verka. 

Jag tycker själva storyn är spännande och vissa stunder är nerverna på helspänn. Nu är jag väldigt sugen på att se filmatiseringen!

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du äntligen har läst doctor sleep och gillade den. Jag har läst den, men det var flera år sedan, men jag blir sugen på att läsa om den nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan också tänka mig att läsa om den i framtiden :)

      Radera
  2. Den här läste jag för några år sen och gillade den mycket!!! Kul att du också gjorde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du läst och gillat den! :)

      Radera