onsdag 1 februari 2023

Som vi lekte av Ninni Schulman

 

Originaltitel: Som vi lekte
Längd: 11 h 45 min
Serie: Siljanserien (del 1)
Uppläsare: Mirja Turestedt
"Året är 1982. 12-årige Mattias försvinner spårlöst från sitt hem i den lilla byn Våmhus. Ett år senare är han fortfarande borta och hans mamma håller på att gå sönder av sorg och ovisshet.
Den f. d. polisen Ingrid Wolt är på flykt undan sitt förflutna. Hon har just släppts ur fängelset Hinseberg och börjar sakta bygga upp sitt liv igen. I desperat behov av ett arbete startar hon Siljans Spaningsbyrå och hennes första uppdrag blir att hitta Mattias. När hon börjar nysta i fallet inser hon att den skenbara idyllen döljer mörka hemligheter."

Det började kännas omöjligt att hitta en ljudbok jag kunde fastna i. Men då fick jag lust att testa Ninni Schulmans nya bok, Som vi lekte. Och det var mitt i prick!

Jag fastnade direkt för både berättelsen, karaktärerna och Mirja Turestedts röst. Boken utspelar sig på 80-talet så det är faktiskt extra intressant när Ingrid ska lösa fallet med den försvunne Mattias och inte har dagens teknik att förlita sig på. 

Med hjälp av vittnesmål och rykten försöker hon reda ut vad som är sant och inte. Samtidigt får vi i tillbakablickar följa Mattias och vad som hände i hans liv innan han försvann. Lite då och då kommer även glimtar som börjar ge oss en förklaring på varför Ingrid har suttit i fängelset.

Jag tyckte verkligen om allt med den här boken och slutet fick mig att längta efter del två. Hade den funnits ute hade jag antagligen hoppas på den direkt.

6 kommentarer:

  1. Ninni Schulman är en klar favorit! Och i slutet av april får jag möta henne - i Nora. Eller... ska jag kanske skriva... Skoga..? Den här boken har jag inte läst, men ska definitivt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du får träffa henne! :) Hoppas du kommer gilla boken också :)

      Radera
  2. Den här verkar ju som något jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen en fin start på det som jag antar blir en serie. Fina miljöer och intressanta karaktärer.

    SvaraRadera