onsdag 8 februari 2023

Sånger om kärlek och krig av Santa Montefiore

 

Originaltitel: Songs of Love and War
Sidor: 563 (Inbunden)
Serie: Deverillsviten (del 1)
"Välkommen till slottet Deverill och den storslagna berättelsen om en familjs öde. Bland de gröna irländska kullarna ligger slottet Deverill insprängt, hem för tre väldigt olika unga kvinnor. De är alla födda år 1900, Kitty Deverill med det flammande håret, hennes bästa vän och kokerskans dotter Birdie Doyle och så Kittys engelska kusin, den uppseendeväckande Celia Deverill. 
När Irland kämpar för oberoende och kriget bryter ut, kommer deras liv förändras för alltid. Kitty slits mellan lojaliteten mot sin familj och kärleken till Irland och rebellen Jack O Leary. Svek kommer att slita isär de unga kvinnornas vänskap och slutligen föra dem till olika delar av världen. Men ett speciellt band kommer för alltid att förena dem deras eviga längtan efter slottet Deverill och minnena som finns bevarade där."
Det här var en härlig berättelse att sjunka in i. Jag har alltid varit fascinerad av Irland så jag läste med glädje om naturen och karaktärernas kärlek till landet. 

Jag gillar de tre kvinnliga huvudkaraktärerna, speciellt Kitty med sina egenheter och speciella gåvor att se sånt som andra inte kan. Hon är stark och går verkligen sin egen väg när det gäller allt. Det är väldigt lättläst även om boken är tjock. Letar man efter en bok med fantastiskt vackert språk kanske man inte ska välja den här, språket är ganska enkelt och ibland känns dialogerna lite platta.

Men jag läser den för själva berättelsen och den drar in mig. På över 500 sidor hinner jag lära känna karaktärerna väl och blir engagerad i deras liv. För tillfället tror jag att även del två och tre finns översatta till svenska så jag kommer skaffa dem också någon gång framöver. Det ska bli spännande att fortsätta följa familjen Deverill.

2 kommentarer:

  1. Blev så nyfiken på den här när jag såg den på din blogg. :) Så nu har jag beställt hela trilogin på bokrean! Oops... :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag hade helt missat att delarna är på rean! Då kanske jag köper tvåan i alla fall där också :D

      Radera