tisdag 17 maj 2022

Tisdagstrion - Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

 

Den här veckan vill Ugglan & Boken att vi ska tipsa om böcker som har parallella berättelser eller berättelser med flera tidsplan. Jag tolkar det som böcker där vi får följa en handling i nutid och en i dåtid. Jag brukar verkligen tycka om den typen av böcker så här finns det en hel del att välja på.


Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Här får vi följa reportern Monique i nutid. Hon får chansen att intervjua Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo och genom den intervjun får vi i dåtid följa Evelyn Hugos liv.


Änglaträdet av Lucinda Riley. De böcker jag läst från författaren har alla haft två tidsperspektiv att följa. I Änglaträdet är det Greta Marchmont som står i centrum. Hon lider av minnesförlust efter en olycka. Vi får följa henne i nutid när hon återvänder till Marchmont Hall och dåtiden berättas när hennes minnen börjar komma tillbaka.


När bergen sjunger av Nguyen Phan Que Mai. I den här boken får vi följa en mormor och hennes barnbarn i Vietnam, året år 1972 och det är krig. För att få sitt barnbarn att tänka på annat berättar mormodern om sin egen uppväxt och genom det dåtidsperspektivet får vi uppleva mycket av Vietnams historia.

31 kommentarer:

  1. läst två, tyckte om Taylor Jenkins Reids bok, När Berget sjunger är fin.

    SvaraRadera
  2. Titeln på Taylor Jenkins Reids bok får mig givetvis att tänka på Stuart Turtons De sju morden på Evelyn Hardcastle. Jag undrar om det är tänkt att föra tanken dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller tvärtom ;) Jag tror att Jenkins Reids bok kom före Turtons.

      Radera
  3. Evelyn Hugos sju äkta män är den enda jag har läst i din trio och ja, den passar ju verkligen i temat.

    SvaraRadera
  4. Evelyn Hugos sju äkta män är verkligen så bra. Men skulle även vilja läsa änglaträdet :)

    SvaraRadera
  5. När bergen sjunger har jag hemma. De andra två är jag också sugen på att läsa. Tack för tips.

    SvaraRadera
  6. Tack för fina tips. Vill läsa alla tre.

    SvaraRadera
  7. Bra att bli påmind om När bergen sjunger. Ska kolla så att den verkligen finns i min läslista.

    SvaraRadera
  8. Jag vill läsa något av alla dina tre författare idag, men har ännu inte gjort det.

    SvaraRadera
  9. Inget jag läst men inte okända böcker.

    SvaraRadera
  10. Tack för intressanta tips! När bergen
    sjunger blir jag extra nyfiken på
    Allt gott
    Nicklas

    SvaraRadera
  11. När bergen sjunger har jag verkligen tänkt läsa, har hört en hel del bra om den.

    SvaraRadera
  12. Har också tänkt läsa När bergen sjunger, men än så längre har det inte blivit av.

    SvaraRadera
  13. Åh, att jag inte tänkte på Evelyn Hugos sju äkta män! När bergen sjunger har du skrivit så vackert om att jag faktiskt har den här hemma och att den är näst i tur i läshögen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det gör mig glad att höra! Hoppas verkligen du kommer tycka om den!

      Radera
  14. Tre olästa böcker för mig, tack för tipsen!

    SvaraRadera