måndag 16 maj 2022

En stark nolla av Sara Lövestam

 

Originaltitel: En stark nolla
Sidor: 267 (Häftad)
Ålder: Unga vuxna
"Texas låtsas vara Amy för att få kontakt med André, en kille i samma klass med särskilt vackert nackhår. För att vara trovärdig lånar han bilder av en tjej på internet som heter Hilma. Men snart visar det sig att även Hilma bär på hemligheter.

Texas blir indragen i en lek med identiteter, där både vänskap och kärlek står på spel. Kanske är man som mest sann mot sig själv när man låtsas vara någon annan?"

En stark nolla är en riktig bra ungdomsroman om Texas som tar några dåliga beslut i sitt försök att komma nära André som han är kär i. De får kontakt på Instagram när Texas låtsas vara en tjej och allt det här leder så klart till en hel del problem. Samtidigt som han mår dåligt över lögnerna kan han inte låta bli att känna sig lite glad över att André öppnar upp och pratar med honom om personliga saker, även om det är i tron att Texas är Amy.

Jag tycker Lövestam har lyckats få sina karaktärer riktigt levande och trovärdiga. Man känner med Texas även om det han gör verkligen inte är okej. Samtidigt kommer jag ihåg alla dumma beslut jag själv tog som tonåring.

Boken gick snabbt att läsa, jag påbörjade och avslutade den samma dag. Det var så lätt att fastna och spendera tid med Texas för att se hur allt skulle lösa sig. Något jag gillar extra mycket är att meddelandena som skickas mellan karaktärerna är med i berättelsen, de sticker ut från den vanliga texten och jag uppskattar alltid sånt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar