måndag 2 november 2020

Lönndörrens hemlighet av Hanna Blixt

 

Originaltitel: Lönndörrens hemlighet
Sidor: 126 (Inbunden)
Ålder: 6-9
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Sam vet att det är förbjudet att gå in i biblioteket, men nu tar han mod till sig och smyger in. Han fingrar på några av böckerna och råkar öppna en lönndörr som leder ner till en mörk grotta. Där hittar han ett mystiskt pussel med 24 siffror som glimmar av guld. Plötsligt är ingenting sig likt. I vilken tid har han egentligen hamnat? Vilka är pojkarna han sluter en pakt med och vem är den mystiska flickan från skeppsvraket?"

Det här är en riktigt mysig julsaga i 24 kapitel. Tanken är att man ska läsa ett kapitel om dagen från den 1:a december fram till julafton. Jag har läst den från 1:a till 24:e oktober istället och måste säga att de små stunderna har varit något jag sett fram emot varje dag. 

Kapitlen är korta så det spelar ingen roll om jag haft huvudvärk eller bara tidsbrist. Det har ändå alltid funnits tid och ork att plocka upp boken för att läsa dagens del och det har jag verkligen uppskattat. Att varje del är så kort tror jag även kan vara bra för högläsning. Det ger en liten stund då man får sitta tillsammans och läsa, men det blir inte så länge att koncentrationen försvinner. Jag har inte barn själv men tror det här kan ge mysiga lässtunder som alla kan ha glädje av.

Berättelsen är spännande men inte läskig. Det handlar om tidsresor och möjligheten att ändra på framtiden. Ibland har det varit svårt att hålla sig till bara ett kapitel om dagen. Jag har varit frestad att fortsätta ibland för att få reda på hur det skulle sluta. Det är ett bra betyg för en bok, när den drar in läsaren och väcker nyfikenhet över vad som händer på nästa sida!

8 kommentarer:

  1. Låter ju jättemysigt och som en bra högläsningsstund i familjen, när man får varva ner och umgås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är ett perfekt sätt att umgås :)

      Radera
  2. Låter som en perfekt bok att läsa när energin tryter och det inte blir så många sidor åt gången. Och den låter ju spännande och mysig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen jättemysig att läsa :)

      Radera