torsdag 22 november 2018

Nordisk fauna av Andrea Lundgren


Originaltitel: Nordisk fauna
Sidor: 181 (Klotband)
"Ett tåg stannar på spåret mitt i natten och en ensam kvinna kliver ut genom de öppna dörrarna, följer ropet ur den djupa skogen.
Så är det att läsa Andrea Lundgren: man lockas med av en ton som leder bort, till något vi inte ens kan föreställa oss. De sex novellerna i Nordisk fauna befolkas av djur: rävar, blåvalar, gäddor, katter, fåglar. 
Och människor, som alla längtar efter förvandlingen."
Det här är en jätteskum läsupplevelse att skriva om. Jag är positiv till hela boken, alla noveller, men jag fastnade ändå inte för alla. Det har varit ett nöje att läsa den och det har aldrig känts tråkigt eller jobbigt. Jag brukar ha svårt för noveller men den här gången funkade det väldigt bra, trots att jag inte är helt såld. Fast jag tycker om allt. Förvirrande?

Grejen är, att den är otroligt bra skriven. Det är en njutning att läsa. Varje berättelse är unik och olikt så mycket annat jag har läst. Andrea Lundgren vet verkligen hur man bygger upp en stämning, skapar levande karaktärer och vissa gånger får hon till en riktigt obehaglig känsla i sina ord. Det finns en novell där en kvinna vaknar upp ensam på ett tåg, mitt ute i ingenstans, alla andra har försvunnit. Och det kändes som ett rent mardrömsscenario.

Det som inte riktigt funkar för mig är de öppna sluten som fler av novellerna har. Jag har alltid varit lite kinkig när det gäller sånt och här blir det mycket man får tolka själv, för mycket för mig. I vissa kan jag ändå nöja mig med det men i andra blir det nästan som en frustration i mig över att inte få ett "ordentligt" slut.

Men, som sagt, jag tycker verkligen om den och rekommenderar den!

4 kommentarer:

  1. Jeg likte tittelen på denne novellesamlingen veldig godt og det hørtes i det hele tatt ut som svært interessant lesning, men jeg skjønner problemet du har med slutter. Det er jo smak og behag, men jeg pleier selv å foretrekke mer ordentlige slutter fremfor de som er veldig åpne. Uansett bra at det ellers var en god leseropplevelse, fint anmeldt. Ha ellers en super dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att jag inte är ensam om att ha svårt för öppna slut!:) Trevlig helg!

      Radera
  2. Jag har funderat på att köpa den här boken men jag är rätt anti mot noveller av någon anledning... Jag gillar inte många korta berättelser utan vill ha en som är utförligt berättad.
    Men undrar jag om man inte skulle ge denna en chans.
    Eller har du tips på novellsamlingar att börja med om man är ovan vid dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag är nog fel person att fråga eftersom jag oftast också har svårt för noveller. De jag brukar kunna gilla är skräcknoveller! Stephen Kings novellsamlingar brukar vara bra :). Annars är den här absolut värd en chans!

      Radera