onsdag 17 juni 2015

En skrämmande tisdagsutmaning på en onsdag!


Inne hos Kulturkollo pågår ett skräcktema den här veckan. Därför är tisdagsutmaningen:
"Vilket är ditt allra bästa blodisande tips i sommarnatten? En film? En bok? En spökhistoria berättad av någon särskilt skrämmande berättare?"
Åh jag sitter nästan här och studsar som ett barn på julafton! Vart ska jag börja liksom!? Jag älskar ju skräck, något som många i min omgivning finner underligt haha. Men jag gillar det! Jag gillar när en film eller en bok kan skrämma mig lite.
Men ja! En lista ska ni få, jag ska försöka att inte babbla på i evigheter...

  • Ja ja jag vet att jag tjatar, men allvarligt, Fågelmannen av Mo Hayder. Läs den!
  • Släktet-trilogin av Guillermo Del Toro & Chuck Hogan. Inga glittrande, snälla vampyrer här inte!
  • Stockholms undergång av Fruktan. Riktigt bra skräcknoveller!
  • Staden som försvann av Stephen King, så klart, ni förväntade väl er inte en skräcklista utan King?
  • Psykopaten av Dean Koontz. Den här boken har trasat sönder mina nerver båda gångerna jag läst den.
  • Istvillingar av S.K. Tremayne. Riktigt bra och läskig stämning i den här boken!
Så, där har ni lite böcker som kan skrämmas. Ska vi se om jag kan komma på några filmer också? 
  • Mine games, en film jag inte hade några förhoppningar om alls egentligen. Men slutet var en sån överraskande twist att betyget höjdes! 
  • Annabelle, läskig docka, behöver jag säga mer?
  • The Babadook, fick jag faktiskt avbryta tittandet på en kväll för att jag var säker på att den skulle förstöra min nattsömn helt. Jag fortsatte dagen efter när det fortfarande var ljust, jättebra film!
  • Insidious, fångade mig helt och hållet. Kollade tvåan dagen efter för att jag inte kunde få nog. 
Sådär, nu har det blivit ett ganska långt inlägg här så jag ska avrunda! Ska bara säga att alla de här inte har övernaturliga delar i sig, skräck för mig kan även vara "bara" mänskliga monster. Det behöver inte vara spöken osv. Så det är en liten blandning. 

12 kommentarer:

  1. Tack för spöktips, gillade väldigt mycket "Kvinnan i svart" så jag tänker försöka mig på lite mera spöööök :D före min sambo sticker iväg och gör lumpen, sen är jag för rädd ensam hemma ju :D världens mes på natten alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske Istvillingar kan vara något för dig! :)

      Radera
  2. Haha, nu vet jag definitivt vilka filmer jag ska undvika! Böckerna kan jag däremot hantera, är lite nyfiken på Fågelmannen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja men det är ju bra att min lista kan hjälpa åt det hållet också ;p

      Radera
  3. Jag är nyfiken på Stockholms undergång och Istvillingar. Får nog försöka göra något åt det :)
    PS. Har du glömt att lägga in din länk till detta inlägg hos Kulturkollo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du borde! :) nej hade inte glömt, men hade tidsinställt inlägget så det lades upp när jag jobbade. Nu på rasten har jag fixat dit länken :)

      Radera
  4. Första halvan av Släktet, innan helvetet bryter ut på riktigt, är det absolut otäckaste jag läst. Mardrömsdrömmarläskigt. Hu.

    SvaraRadera
  5. Annabelle och Insidious är båda två moderna skräckfilmer som jag faktiskt blev skrämd av. Tycker det är för mycket splatter i modern skräck, men dessa är mer lika de jag gillar :)

    SvaraRadera
  6. Är oerhört svårskrämd numera, men här verkar man få många bra tips för att bota den saken! En film jag verkligen tyckte var skrämmande(!) var The Blair Witch Project. Psykopaten av Koontz verkar jag missat, får kolla upp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psykopaten finns även som film! Också bra :)

      Radera