måndag 7 maj 2012

Mörka strömmar av Arnaldur Indridason



"I en lägenhet i centrala Reykjavik ligger en man mördad. Det är ingen vacker syn som möter Elínborg, som får ta hand om utredningen. Hennes kollega, Erlendur Sveinsson, befinner sig i sina barndomstrakter på östra Island på jakt efter spår av sin egen historia.   
I den dödes lägenhet förnimmer Elínborg en märklig doft och det är inte bara hennes skarpsinne utan även luktsinnet som leder henne på rätt väg i mordutredningen. Men för att komma framåt måste hon följa i den dödes fotspår, bakåt i tiden, för att blottlägga motivet bakom mordet. Hon följer den mörka ström som drar genom en människa och som sveper andra med sig i sin väg."
Jag tycker väldigt mycket om  Arnaldur Indridasons böcker, om jag minns rätt har jag lyssnat på två eller tre stycken innan den här. Men av någon anledning verkar jag tycka bättre om dem som ljudböcker, de två tidigare fångade mig mycket bättre när jag fick lyssna på dem. Den här var det lite svårare att komma in i.

Inte för att det var en dålig bok,den var spännande och mördaren var okänd för mig ända fram till slutet. Ändå var det inte samma starka tycke som de två jag lyssnade på. Jag får nog ha Arnaldur Indridason som min ljudboksförfattare framöver och se om resten av hans böcker känns bättre igen då :).

Har ni varit med om det? Att det är någon författares böcker ni hellre lyssnar på än läser själva?

1 kommentar:

  1. Jag har hört mycket om hans böcker men tyvärr aldrig läst någon ännu.

    Jag lyssnar gärna på Lee Childs serie om Jack Reacher på ljudbok.

    SvaraRadera