tisdag 1 maj 2012

Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


"Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia.

Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem."

Jag blir alltid lite orolig när jag ska börja på en bok som fått så höga betyg av alla. Förhoppningarna stiger och jag blir lite nervös över att det ska bli en besvikelse.
Det hade jag inte behövt oroa mig för med Cirkeln; jag satt fast i boken direkt. Förutom vid promenader, middagar och lite plugg så har jag suttit i min hörna med näsan i boken.

Det är så lätt att känna igen sig i de här tjejernas liv, deras känslor och problem. Ja okej, inte häxdelen då. Men annars är de väldigt verkliga tjejer, de är trovärdiga. Och att de är så olika varandra gör det väldigt intressant. De är inga perfekta personligheter, alla har sina svagheter och ömma punkter.

Berättelsen förvånade mig ordentligt några gånger; precis när jag trodde att jag hade listat ut vem som var ond och god, kom det en vändning som bara knuffade omkull alla teorier jag hade. Och det är bra!  Det höll intresset och nyfikenheten uppe hela tiden.

När jag hade haft en paus i läsandet ibland så kom jag på mig att tänka på boken som en film eller serie, tankarna gick ungefär "Men, vad var det för film/serie jag höll på att se då, det var så spännande, jag vill fortsätta nu", för så klara var bilderna jag fick i huvudet under tiden som jag försvann in i deras värld. Det är ett väldigt bra betyg från mig! Vet inte om jag någonsin vågar se en filmversion av boken, den kommer ju garanterat inte likna allt jag har byggt upp i mina tankar.

Har jag fortsättningen Eld hemma? Neeej. Är jag lite grinig över det? Jaaa.
Nå, nu ska jag skutta till hyllan med olästa böcker och se vad jag ska kasta mig över härnäst.

4 kommentarer:

  1. Vissa böcker klarar att leva upp till förväntningarna. Det här är en av dem :)

    SvaraRadera
  2. Jag läser den just nu, man fastnar verkligen. Jag har en utmaning till dig på min blogg

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte jättemycket om Cirkeln och jag läser Eld nu. :) Den är riktigt bra hittills.. :)

    SvaraRadera
  4. Böckernas värld är allt bra konstig ibland. Du säger att den är bra och du är en av de första jag har hört som sagt det! Jag har bara hört från andra att den är dålig, seg - läst och tråkig. Jag var intresserad av boken när den först kom ut men efter det jag hört har jag haft mina tvivel vad gäller den. Ska jag låna den eller skita i det? :S

    SvaraRadera