tisdag 3 april 2012

Thomas Harris - Hannibal


"Sju år har gått sedan doktor Hannibal Lecter rymde från sina väktare, sju år sedan FBI-agenten Clarice Starling förhörde honom i den special-bevakade anstalten för kriminella sinnessjuka. Hannibal är fortfarande på fri fot och han njuter av en obevakad världs alla dofter och smaker medan han ägnar sig åt sina mycket speciella intressen. Men Starling har aldrig glömt sina möten med doktor Lecter. Det metalliska raspande ljudet av hans sällan använda röst ljuder fort-farande i hennes drömmar. 
Mason Verger minns också Hannibal Lecter och är besatt av tanken på hämnd. Han var Hannibals sjätte offer och lever fjättrad vid sängen och respiratorn. Han inser att han måste ha det mest utsökta och till synes mest oskyldiga lockbete som går att finna för att locka till sig doktor Lecter. Han måste ha det Hannibal tycker allra bäst om... 
Bered dig på en resa till helvetet i sällskap med en berättelsernas mästare som ständigt förändrar den värld du trodde du kände."
 Så var fortsättningen på När lammen tystnar utläst, ännu en bra och obehaglig bok. Jag tror faktiskt jag tycker bättre om den här än När lammen tystnar. Den här var lite mer av allt; mer spännande, mer obehaglig, mer förvånande. Kanske är det för att jag sett filmen till föregående bok, men inte till denna?

Jag får se om jag tar med mig Hannibal - Upptakten när jag åker, eller om jag lånar den på ett bibliotek när jag kommit hem. Läsa den vill jag i alla fall!

2 kommentarer:

  1. Jag tror jag också har sett filmen med mannen bakom ett plexiglas som en kvinna träffar för att kunna fråga ut honom om något. Men jag har aldrig sett annat än scenen när de pratar med varandra för första gången för sen har alltid någon av oss byttat kanal. Jag visste inte den var baserad på en bok, än mindre att det fanns fler! OoO;

    SvaraRadera
  2. Vargnatts bokhylla7 april 2012 kl. 20:37

    Man lär sig något nytt varje dag! ;)

    SvaraRadera