lördag 28 april 2012

I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell



"Jenna har just börjat sjuan och det enda hon borde behöva oroa sig för är brösten som aldrig växer, den alldeles för blonda klasskamraten Ullis-Knullis som hon hatar och hur hon ska få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne. Men Gud har inte skött sitt jobb. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol, peruker och anpassade möbler och skåp. Där lever nämligen en cancersjuk mamma.

I taket i Jennas rum sitter stjärnor som lyser i mörkret. Under en av dem har hon gömt en dikt.

Om du dör mamma, då tar jag livet av mig"
Filmen fick mig att gråta, och boken fick mig att gråta. Det blev lite svårt att läsa då och då för orden blev så otydliga när tårarna rann. Då fick jag lägga undan den någon minut tills jag samlat mig igen, och sen fortsätta.

Det är en väldigt berörande berättelse, jag kan inte låta bli att tänka; tänk om det var min mamma. Och det är i de sorgliga, jobbiga scenerna som den tanken får gråten att komma farande. Samtidigt är det en berättelse om hopp, vänskap och allt som hör tonåren till.
Nu har jag lämnat tonåren bakom mig för några år sedan, men jag kan känna igen mig så mycket i de tankar och känslor som Jenna har om skolan, vänner och  killar.

Jag tycker mycket bättre om boken än om filmen måste jag säga. Den kändes mer äkta och rymde mer känslor.
Tack så mycket Bokad för boken!

1 kommentar: