måndag 11 juli 2016

Semesterhögen

Under fredagens jerka fick jag en fråga om vilka pocketböcker jag tagit med mig till Kiruna. Så jag tänkte att jag kunde göra ett litet inlägg med svaret på det. Det är lite blandat, svenska och engelska, långa och korta. Lite olika genrer, en bra blandning helt enkelt!


  • Gubbe och katt av Nils Uddenberg
  • En sån som du av Gillian Flynn
  • Den krympande hustrun av Andrew Kaufman
  • Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
  • Jack Uppskäraren av Glenn Lauritz Andersson
  • Fallna kvinnor av Eva F Dahlgren
  • Pensionatet vid världen ände av Camilla Davidsson
  • Som stjärnor i natten av Jennifer Niven
  • Attachments av Rainbow Rowell
  • The Way of Shadows av Brent Weeks
  • Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde
  • 22/11 1963 av Stephen King
  • Brobyggarna av Jan Guillou
  • Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
Så! Det är alla böcker som fått följa med hit. Nu när jag läst ut Du, bara så har jag dessutom hunnit med En sån som du och Den krympande hustrun. Och när jag skriver håller jag på med Gubbe och katt. Jag kände för att läsa bort de korta berättelserna först, det känns som bra att minska antalet ganska fort. 

Sedan har jag fått några böcker under tiden jag varit här uppe. Men där tänkte jag spela in en video istället, antingen medan jag fortfarande är kvar här i Kiruna eller när jag kommer hem. Har ni något tips om vilken bok i högen jag borde hoppa på härnäst? 

fredag 8 juli 2016

Veckans bokbloggsjerka


Då var det fredag och dags för jerkan hos Annika! Den här gången är jag med igen. Veckans fråga plus bonusfråga är:
"Vi kör en superenkel fråga i veckan: vad läser du just nu och vilken bok har du tänkt ta till efter den är utläst? 
Bonusfråga: Jag har blivit med mp3-spelare och eftersom jag inte lyssnar på ljudböcker skulle jag vilja ha tips på podcaster eller annat trevligt man kan lyssna på när man är ute och spatserar i skogen (eller var som helst för den delen)."
Jag läser Du, bara av Anna Ahlund. Den spontanköpte jag innan jag gick på semester eftersom den hyllades överallt, till slut kunde jag inte hålla mig längre. Efter den vet jag inte vilken jag ska läsa, det beror på vad jag känner för! Har en hög med pocketböcker med mig hit upp till Kiruna så vi får se.

Podcaster har jag ju blivit smått kär i på sista tiden, från att aldrig någonsin ha lyssnat på dem. Trodde inte att det var något för mig. Jag lyssnar dock mest på engelska och spökgrejer och jag vet inte om det är det Annika är ute efter, men jag tipsar ändå!

  • Welcome to Night Vale är en helt underbart udda Podcast. Det är ett radioprogram som sänds från den fiktiva staden Night Vale där väldigt många udda saker händer. 
  • The NoSleep Podcast är en där de spelar upp olika historier från forumet NoSleep på reddit, väldigt mycket spökhistorier och andra läskigheter!
  • Real Ghost Stories Online är det ett gift par som har. Dit ringer och skriver folk in och berättar om sina egna övernaturliga upplevelser. Det här är min nyaste förälskelse som jag lyssnar mycket på.
  • Creepypodden är svensk! Där är det också läskiga/skrämmande historier som läses upp.
Det är de fyra jag hoppar mellan, gillar man skräck och övernaturligt är de toppen! :) 

torsdag 7 juli 2016

More weird things customers say in bookshops av Jen Campbell


Originaltitel: More Weird Things Customers Say in Bookshops
Sidor: 128 (Inbunden)
"More Weird Things Customers Say in Bookshops has yet more tales from the antiquarian bookshop where Jen Campbell works, and includes a selection of 'Weird Things...' sent in from other booksellers across the world."
Det här blir bara ett miniinlägg för ni förstår grejen med den här boken redan innan ni läst det skulle jag tro. Det är fortsättningen till boken Weird Things Customers Say in Bookshops och den är precis lika rolig och oroande som den första! Det finns verkligen alla sorters människor, det märks tydligt när man läser de här böckerna. Vissa är charmiga, söta och lustiga. Andra är ganska upprörande och nedlåtande. Allt ryms på det lilla sidantalet, tillsammans med underbara illustrationer.
"Customer: This book looks good. How can I watch it?  
Bookseller: Excuse me? 
Customer: Where's the film? Is it tucked inside the cover or something?" 

(Elderly female customer is looking at the chart) 
Customer: I can't believe everybody's reading this Fifty Shades... 
Bookseller: I know. I take it it isn't your cup of tea, then? 
Customer: Oh, no dear; been there, done that - no need to read about it!" 
Jag hoppas det dyker upp en tredje bok!

onsdag 6 juli 2016

Det är något som inte stämmer av Martina Haag


Originaltitel: Det är något som inte stämmer
Sidor: 194 (Inbunden)
"Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att det aldrig kommer att hända en själv. Men man har ingen aning.
Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre."
Det är något som inte stämmer handlar om Petra, hon har precis gått igenom en uppslitande skilsmässa efter att hennes man varit otrogen. Nu har hon tagit sig till en fjällstuga för att jobba som stugvakt och skriva på sin bok, en bok om skilsmässan och otroheten. Som jag har förstått det är den här boken baserad på verkliga händelser i Haags eget liv. Hennes skilsmässa och mannens otrohet. Så hon vet vad hon talar om när hon ger sig in på de känslor och tankar som Petra bär på runt.

Och det märks. För gud så ont det gör att läsa vissa stycken. Jag går sönder tillsammans med Petra, känner den förtvivlan och sorg hon kämpar med. Och ilskan mot mannen som verkar ha det så lätt, han har ju redan fått månader på sig att avsluta deras relation, månader där hon inte vetat att han träffat en annan, inte vetat att han vill skiljas. Det är så orättvist gjort.

Jag läste den här ute i stugan, det kändes som att den skulle läsas mitt ute i ingenstans och det passade den verkligen perfekt för. Sedan att jag även personligt just då ville spy på det manliga släktet lite gjorde nog att jag tyckte om den ännu mer. Inget så hemskt som en otrohet eller något, bara en dålig dag.

Och på tal om att vara mitt ute i ingenstans, de naturbeskrivningar som finns när Petra är uppe i stugan är jättebra. Dels känner man lugnet och friheten som infinner sig ibland. Och i nästa stund känner man paranoian och skräcken som hon upplever när hon är ensam, mörkret faller och alla ljud hörs extra tydligt. Men, Haag slänger in något som känns lite onödigt, en hint mot något spöklikt/mystiskt och det lämnade mig mest fundersam. Just den lilla delen kändes inte nödvändig i den här boken.

Det är första boken jag läser av Martina Haag, jag har aldrig plockat upp någon tidigare för att de är roliga böcker och där är det om sagt svårt att charma mig. De kommer jag nog inte läsa senare heller, men jag är glad att jag till slut plockade upp den här.

tisdag 5 juli 2016

Var du än är av Jax Miller


Originaltitel: Freedom's Child
Sidor: 350 (Inbunden) 
Recensionsexemplar: Från Lind&Co, tack! 
"Det är mycket som folk inte vet om Freedom Oliver. Det de vet är att hon jobbar på ett stökigt mc-hak, att hon dricker sig stupfull de flesta kvällar och att hon inte drar sig för att ta en fight.
Vad de inte vet är att hon egentligen heter Nessa Delaney och har levt under vittnesskydd i arton år. Efter att ha anhållits för mordet på sin man födde hon en dotter i fängelset, som hon lät adoptera bort tillsammans med sin femåriga son - allt för att mannens brutala och vedervärdiga familj inte skulle kunna göra anspråk på dem. Sedan vittnade hon mot sin döda mans bror som fick sitta inne i arton år medan hon själv gick fri.
Beslutet att adoptera bort sina barn har plågat henne varje dag, och när det visar sig att dottern är anmäld försvunnen bestämmer sig Freedom för att hitta henne.Hon beger sig till Kentucky där hennes barn har växt upp i en djupt religiös familj. Men där kan myndigheterna inte längre ansvara för Freedoms säkerhet och utan beskydd blir hon fritt villebråd för sin före detta mans skoningslösa familj, som inget hellre vill än att hämnas. Dessvärre är det inte det enda hotet som väntar."
Galna familjer, sekter, försvunna flickor och mitt i allt detta står Freedom, som egentligen verkar ganska trött på livet. Speciellt när hennes döde makes bror släpps ut från fängelset och hon vet att han kommer komma efter henne för hämnd. Men så får hon veta att dottern som hon adopterade bort har försvunnit från sitt hem och hon får en anledning att hålla sig vid liv. Allt hon vill är att hitta henne.

Det här är verkligen en mörk berättelse. Freedom själv har svåra alkoholproblem och har fått bli riktigt hård för att orka med vad livet gett henne. Hennes döde makes familj är vidriga, alla förutom en av sönerna som försöker hjälpa henne. Resten skulle egentligen sitta inlåsta på livstid, men styrda av sin mamma ger de sig ut på jakt. Familjen som adopterade hennes barn visar sig vara ledarna för en galen sekt, sonen har blivit vuxen och brutit med sin religiösa familj men dottern stannade kvar och nu är hon borta. Det ligger så många hemligheter dolda under ytan och en efter en avslöjas allt i en fängslande berättelse. Några av finterna som författaren försöker lura mig med går jag inte på, då har jag redan förstått att det bara är för att slänga in mig på villospår. Men det är inte så ofta att det förstör hela upplevelsen.

Jag blir illa berörd, äcklad, arg och frustrerad över hur orättvist det är. Allt, från det att hennes make mördas till att hon ger sig ut för att försöka rädda dottern hon var tvungen att ge upp för så många år sedan. Freedom är möjligtvis inte den lättaste karaktären att tycka om från början, men i takt med att sidorna vänds så växer hon verkligen i mina ögon. Hon är grymt stark.

Det är inte en klassisk deckare. Polisarbetet har egentligen ingen större plats här; det är en berättelse om en kvinna som kämpar för att överleva i en mörk värld. Hon får ta hand om sig själv och göra vad som krävs, och hon gör det bra.

måndag 4 juli 2016

En liten semester


Nu har jag semester i två veckor, woho! En del av den kommer jag att spendera upp i Kiruna. Jag hoppas på sol och långa promenader och mycket läsning. Blandat med att umgås med familj och vänner så klart. Jag ser fram emot det, ser fram emot luften där uppe, att hitta ett lugn och bara andas ett tag.

Därför har jag bestämt att de recensionsexemplar som jag nu har hemma får vänta de här två veckorna. De flesta är sådana jag fått som överraskningar, jag är jättetacksam för dem och det är så kul att komma hem och hitta paket när man inte väntar sig något, så tusen tack förlagen! Men nu känner jag att jag vill läsa "mina" böcker, prioritera dem den här semestertiden. Jag tänkte packa med mig massa pocketböcker. De två recensionsexemplar jag tackat ja till ska inte recenseras förrän i augusti så de hinner jag fortfarande med när jag kommer hem.

Bloggen kommer nog uppdateras fortfarande men under den tiden kanske jag inte håller lika hårt på ett inlägg om dagen mellan måndag och fredag. Det beror på hur mycket jag får läst helt enkelt :) Har jag något att skriva om så gör jag så klart det. Så, det var bara en liten förklaring till varför det kanske blir lite tyst, men vem vet, jag kanske läser jättemycket och har mer att skriva om än vanligt, ingenting är omöjligt! Några inlägg är redan klara från några dagar jag hade i stugan förra veckan.

Hoppas ni har en jättefin sommar så här långt :).

fredag 1 juli 2016

Trevlig helg!

Idag hoppar jag över jerkan, det hade blivit ett så ointressant och kort svar. Jag passar på att önska er en trevlig helg istället! :)

Själv går jag på semester ikväll! Det firar jag med en stughelg med en tjejkompis. Lite film, vin och mycket skratt! Det ser jag verkligen fram emot.

Har ni några planer för helgen? :)