onsdag 24 april 2024

The Book of the Unnamed Midwife av Meg Elison


Originaltitel: The Book of the Unnamed Midwife
Sidor: 291 (Häftad)
"When she fell asleep, the world was doomed. When she awoke, it was dead. 
In the wake of a fever that decimated the earths population, killing women and children and making childbirth deadly for the mother and infant, the midwife must pick her way through the bones of the world she once knew to find her place in this dangerous new one. Gone are the pillars of civilization. All that remains is power and the strong who possess it. A few women like her survived, though they are scarce. Even fewer are safe from the clans of men, who, driven by fear, seek to control those remaining. To preserve her freedom, she dons mens clothing, goes by false names, and avoids as many people as possible. But as the world continues to grapple with its terrible circumstances, she'll discover a role greater than chasing a pale imitation of independence. After all, if humanity is to be reborn, someone must be its guide."

Jäklar vilken bra bok! Jag är så glad att jag litade på Bokugglors rekommendation och läste den. Det blev en ny favorit som jag kommer att tänka på länge.

Vi får följa en huvudkaraktär som egentligen inte har något namn, som titeln antyder. Hon ger påhittade namn till de få andra människor hon möter, lite beroende på vad situationen kräver. Större delen av befolkningen har dött på grund av en feber, allra värst drabbade den kvinnor och barn. Vilket betyder att de få kvinnor som finns kvar är väldigt utsatta och riskerar att hamna i klorna på män som vill ha kontroll över dem.

Den är grym och väjer inte för det mörka och hemska. Huvudkaraktären för dagbok över allt hon är med om och de människor hon möter. Ibland får andra karaktärer skriva ner sina historier i hennes bok. Hon själv besitter en otrolig styrka och det är väldigt intressant att följa hennes resa genom den här nya verkligheten hon befinner sig i. 

En ny favorit som sagt! Det finns två uppföljare, The Book of Etta och The Book of Flora, som jag verkligen vill läsa.

1 kommentar:

  1. Det här låter som en bok för mig. Och vi brukar ju ha samma smak oftast. Men jag vet att jag kommer gilla den här. Tack för ännu en bok som jag lägger på TBR högen :D

    SvaraRadera