tisdag 8 december 2015

Veckans bokbloggsfråga


Vad kul att Barnboksbloggen har startat en bokbloggsfråga varje vecka! Det har varit saknat de månader som bokbloggsjerkan har uteblivit. Vill ni också svara på veckan fråga? Klicka här så kommer ni till inlägget och kan läsa hur det går till.

Veckans fråga är:
Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Jag både ber om och tar emot recensionsexemplar om jag blir tillfrågad eller får de skickade hem som överraskningar. Men har nog aldrig faktiskt mött några speciella krav från förlagen om besöksantal på min blogg eller så. De flesta förlag är jättetrevliga och positiva.

Mina skyldigheter är nog mest de jag själv sätter upp för mig. Jag läser de recensionsexemplar jag får, vare sig boken är något jag bett om eller inte. Men de jag bett om går först. Jag är alltid ärlig i mina inlägg om böckerna, jag känner att ingen vinner något på om jag skulle sitta och ljuga om vad jag tycker.

Hm...det är väl de skyldigheter jag kan komma på att jag har: jag läser de böcker jag får och jag är ärlig om dem.

14 kommentarer:

  1. Intressant fråga! Jag tar inte emot särskilt många recensionsexemplar - bara om något förlag tar kontakt och jag själv tycker att boken verkar bra. Jag tycker att jag känner för stor press på att läsa dem, och dessutom tycker jag det är jobbigt när jag inte tycker om dem. Jag har råkat ut för ett par riktiga lågvattenmärken eftersom jag tagit emot exemplar utan att kolla hur seriösa de är. Men precis som du har jag sista tiden kommit fram till att ingen tjänar på att jag sitter och ljuger om vad jag tycker, och risken att jag ska tycka boken är jättedålig är en risk förlaget tar när de skickar boken till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis :) Alla kan ju inte gilla allt så man får räkna med att det kommer några böcker man inte gillar. Jag har också haft något sådant tillfälle, men då har jag försökt förklara varför jag inte gillade den. Ärlighet är bäst :).

      Radera
  2. Jag får också hem en del recex och den enda frågan jag fått från vissa förlag ibland är att de ber att jag skall meddela när jag skrivit om boken. Men numera tar jag som vana att alltid meddela förlagen när min recension är uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det enda jag också fått, och aldrig att det låtit som ett krav från dem utan mer en förfrågan om att jag kan skicka en länk när jag skrivit om den. Och det gör jag så klart gärna, jag har också börjat göra det nästan automatiskt nu när jag lägger upp inlägg om recex.

      Radera
  3. Jag har heller aldrig fått några direkta krav ifrån förlag/författare om antal besökare eller liknande. Det enda jag kom att tänka på är att vissa förlag enbart skickar e-böcker. Men har alltid fått trevligt bemötande vid kontakt med förlag/författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, det har bara varit trevliga kontakter :)

      Radera
  4. Jag har inte heller råkat ut för några krav från förlagen. Några av dem har bett mig höra av mig när jag skrivit om boken, och det gör jag ju ändå, men annars ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det enda jag har fått också :)

      Radera
  5. Jag känner också att man har en skyldighet att läsa boken, skriva om den och framförallt vara ärlig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är det bästa man kan göra :)

      Radera
  6. Tycker också att skyldigheten man har är att vara ärlig i sin recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som ingen vinner på att man hittar på :)

      Radera
  7. Jag har stött på en del krav av olika typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda kravet jag kan komma är att hålla recensionsdatum.

      Radera