torsdag 3 februari 2022

The Books and Life Tag



1. On a scale of 1 to 10, 1 being a normal person and 10 being the late Harold Bloom, how much are books and reading a part of your life?
Jag blev tvungen att googla Harold Bloom lite och han verkar alltså ha varit en populär amerikansk litteraturvetare. Någon litteraturvetare är jag ju inte men jag skulle kanske säga att böckerna och läsandet är en väldigt stor del av mitt liv, kanske en 8?

2. Where does your personal library stand right now in relation to the rest of your life? Do you have more books now than you ever have? Fewer? How has your library changed?
Jag har haft mer böcker än vad jag har nu. Innan vi flyttade hit hade jag nog över 800, nu är jag strax under 700. Det är lite lustigt med tanke på att vi bodde i en liiiten etta tidigare. Nu har vi mycket mer utrymme men antalet böcker är ändå mindre.

3. Take a mental step back and ask yourself: what is the most likely first bookish impression a newcomer would have in your home?
Det första folk brukar säga är något i stil med ""Wow...du har verkligen många böcker!".

4. How often (if ever, gulp) do you clean or re-organize your books?
Städar gör jag lite då och då. Omorganiserar helt gör jag sällan eftersom jag vill ha det i alfabetisk ordning på författarens efternamn. Men jag rensar ibland och så får jag pyssla lite när böcker blir lästa och ska in i hyllorna för lästa böcker.

5. On average, how many books do you acquire in a given week?
Jag skaffar inte böcker varje vecka. Nu har det blivit många nya vid jul och födelsedag och snart kommer bokrean. Men resten av året är det oftast lugnare.

6. What song is your current ear-worm?
Just nu går jag ofta runt och nynnar på låtar från filmen Encanto. We dont´t talk about Bruno eller Surface pressure.

7. What percentage of your self-control do you retain in a well-stocked bookshop?
Jag vill nog påstå att jag är ganska självbehärskad ändå! 

8. Do you ever feel the need to take a break from books? If so, what form does it take?
Vissa dagar läser jag inte för att jag är för stressad eller trött. Då kollar jag på youtube eller Netflix istället. Men på youtube kan det ändå bli bokrelaterat så det är ju inte så att jag blir helt utan bokinnehåll. 

9. When you meet a new person, how long does it take you to bring up books?
Jag vet inte? Det beror nog lite på i vilken situation jag träffar personen. 

10. Have you given any thought/made any provisions for your personal library after you croak?
Jag antar att det betyder efter man dör. Nej jag har inte tänkt på det direkt.

11. Are you known among your friends & loved ones for your weird and probably unhealthy relationship with books?
Haha ja det skulle jag nog tro. Det är svårt att inte märka att jag älskar böcker och läser mycket. Som tur är har jag väldigt många i min omgivning som förstår och delar det intresset.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du har en väldigt bra självbehärskning med tanke på din arbetsplats! :D Haha här är det likadant om nån ny kommer hem till hem mig, "du tycker visst om att läsa" har kommentaren blivit. XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag tycker ändå om att folk kan se så tydligt hur stor boknörd man är när de kommer och hälsar på :D

      Radera