torsdag 29 juli 2021

Kvinnornas stad av Elizabeth Gilbert

 

Originaltitel: City of Girls
Sidor: 451 (Inbunden) 
"Sommaren 1940 anländer nittonåriga Vivian Morris till New York. Vivians talanger med nål och tråd ansågs otillräckliga av internatskolan, men som sömmerska på Teater Lily, hennes okonventionella faster Pegs charmiga men ökända teater på Manhattan, duger de alldeles utmärkt. Vivian hyllas av alla showgirls för att hon kan omvandla tygtrasor till kreationer värdiga gudinnor.

I det som under kriget blir en märklig kvinnostad försöker Vivian vara fri och göra det hon vill. Och när legendariska skådespelerskan Edna Watson kommer för att spela i Teater Lilys mest ambitiösa show någonsin, hänförs Vivian av magin som uppstår i denna gnistrande stjärnas kölvatten. Men läxor måste läras, och bittra misstag måste göras. Vivian inser att hon behöver lära sig att leva flera liv för att få det hon vill ha."

Kvinnornas stad är en bok jag känt mig kluven till länge innan jag började läsa den. Jag var nyfiken, jag drogs till den men ändå var det någon liten röst i mig som viskade att jag inte skulle tycka om den.

Den rösten kanske borde hålla tyst framöver för den hade fel! Det här är en riktigt underhållande bok som innehåller mycket som mitt eget liv aldrig kommer i närheten av. Teater, vilda nätter ute på stan, skvaller och komplicerade relationer. 

Jag älskar att få uppleva New York på 40-talet genom Vivians ögon. Hon har själv levt ett ganska skyddat liv så när hon upptäcker vad storstaden kan erbjuda vänds hela världen upp och ner. Det är väldigt spännande att följa med när hon lär sig om livet och om sig själv. 

Innan jag började läsa fick jag höra att en del inte gillar Vivian men jag förstår inte riktigt varför. Jag tycker inte om allt hon gör men jag tycker inte att hon är en dålig karaktär. Och hon utvecklas verkligen under läsningen. 

Jag tyckte om den och är glad att jag äntligen plockade upp den!

6 kommentarer:

  1. Åhhhh den låter alldeles underbar ju!!

    SvaraRadera
  2. Spännande bok! Den lät onekligen fascinerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett väldigt spännande liv att följa genom boken!

      Radera
  3. Jag känner faktiskt lite som du gjorde innan du läste den. Men jag kanske också skulle be den rösten att hålla mun och prova den! Det är ju ändå en värld som man inte är bekant med. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja gör det! Rösten kan ju ha fel för dig också :)

      Radera