torsdag 13 maj 2021

Konferensen av Mats Strandberg

 

Originaltitel: Konferensen
Sidor: 353 (Inbunden)
"En dysfunktionell arbetsgrupp på konferens blir jagade av en hämndlysten mördare. Nu måste de lära sig att samarbeta på allvar om de ska ha en chans att överleva.

En grupp anställda på kommunens exploateringsenhet anländer till den pittoreska lilla stugbyn vid Kolarsjöns strand. De är där för att ha konferens om ett kontroversiellt projekt som väcker starka känslor, både på bygden och bland personalen.

Vad konferensdeltagarna inte vet är att någon iakttar dem från andra sidan sjön. Någon som är ute efter hämnd. När mörkret faller börjar de försvinna, en efter en."

Konferensen av Mats Strandberg var för mig en av årets mest efterlängtade böcker. Jag har tyckt om allt jag har läst från honom tidigare. Förväntningarna var alltså skyhöga, och jag behövde inte bli besviken.

Den här boken har verkligen tagit sig in under huden på mig. Jag sträckläste mer än hälften under en kväll och var nära att ignorera att jag behövde vara en pigg och vaken kollega dagen efter. Jag ville bara läsa ut den! Men jag la undan den trots att det var otroligt spännande och det tog minst en halvtimme för mitt hjärta att lugna ner sig efteråt. Sedan låg jag där i mörkret och försökte på riktigt komma fram till hur vissa av karaktärerna skulle göra för att kunna ta sig levande till slutet. Som om jag kunde påverka det?! Under natten drömde jag om mord. Så om jag säger att Konferensen verkligen drog in mig i berättelsen är det ingen överdrift. 

Den är nervslitande med otroligt verkliga och levande karaktärer. Det finns några att tycka om och några att verkligen avsky. Plus några som befinner sig någonstans i mitten. Är du känslig för blod och splatter kanske det inte är rätt bok att plocka upp, det var några gånger jag fick skumma lite för att inte få för tydliga bilder i skallen. 

Strandberg skriver dessutom så att jag känner paniken och skräcken med karaktärerna. Jag sitter och håller andan, hör inte när min sambo försöker prata med mig. Istället känner jag skogen och mörkret sluta sig omkring mig med en galning som lurar någonstans i närheten. 

Förväntningarna överträffades och den hamnar lätt på listan med årets bästa böcker.

8 kommentarer:

  1. Ååh nu är jag ännu mer pepp på att läsa den!! Tråkigt att du drömde om mord men i det här sammanhanget är det ju en komplimang. :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis! Det är ett bra betyg! :D

      Radera
  2. Låter onekligen lovande! Måste läsa den, helt klart! Jag gillade ju
    verkligen Färjan även om det kanske var lite för mycket blod
    och splatter i min smakvärld : )

    Allt gott
    nicklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska mycket blod i den här också, en liten varning :)

      Radera
  3. Har faktiskt inte läst en enda av hans böcker, men blev definitivt lite nyfiken nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat allt jag läst av honom hittills! Han får sina karaktärer så levande :)

      Radera
  4. Fick högsta omdöme av mig, så jäkla... ruggig! :-)
    https://tofflandel2.wordpress.com/2021/05/05/konferensen/

    SvaraRadera