onsdag 3 juni 2020

Där kräftorna sjunger av Delia Owens


Originaltitel: Where the Crawdads Sing
Sidor: 369 (Inbunden)
"Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne "Träskflickan" och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv."
Det här är en väldigt omtalad och omtyckt bok. Jag har inte sett många negativa ord om den. Det gör mig alltid extra nervös när jag ska plocka upp en sådan bok. Förväntningarna har så klart påverkats av alla hyllningar. En bok som alla pratar så gott om måste väl vara bra? Ibland är det så, ibland blir man besviken.

Det här var inte en av besvikelserna. Jag tycker jättemycket om Där kräftorna sjunger. Många älskar språket och det är väldigt målande och beskrivande. Träskmarkerna där Kya bor kommer till liv på sidorna och jag har en klar bild över hennes lilla plats på jorden under läsningen. Skulle jag någonsin se en film baserad på den här boken kommer jag antagligen bli besviken över hur hennes hem ser ut i filmen eftersom mina egna tankar om det har varit så starka.

Men det bästa med hela boken är Kya. Hon blir övergiven av hela sin familj, måste stå ut med ensamheten och dessutom hela stadens fördomar om henne, Träskflickan som de säger. De tror att hon är förvildad och dum. Men hon är riktigt smart och har lärt sig att överleva. En dag får hon en vän som lär henne att läsa och en helt ny värld öppnar sig för henne.

Jag tycker så mycket om Kya. Hon är en stark och självständig karaktär som får gå igenom mycket men ändå inte låter något knäcka henne. Det är omöjligt att inte tycka om henne och bli berörd av det liv hon har. Trots all styrka hon besitter så är det klart hon påverkas av ensamheten, hon är rädd att bli övergiven igen och har svårt att komma nära de få som försöker och verkligen menar väl. Det gör henne mänsklig och lätt att känna igen sig i.

Det här var en underbar läsupplevelse och jag förstår alla lovord som regnar över den.

6 kommentarer:

  1. Den låter verkligen intressant. Jag skriver upp den på den lååånga listan ;)

    SvaraRadera
  2. Men den här måste jag nog också skriva upp. Det låter verkligen som en bok som jag skulle tycka om. Älskar böcker som kan måla upp platser och personer. Japp, den här åker definitivt upp på listan! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas du kommer tycka om den :D

      Radera