tisdag 31 december 2019

The Mistletoe Murder and Other Stories av P.D. James


Originaltitel: The Mistletoe Murder and Other Stories
Sidor: 144 (Häftad)
"P. D. James was frequently commissioned by newspapers and magazines to write a short story for Christmas, and four of the best have been drawn from the archives and published here together for the first time. From the title story about a strained country-house Christmas party, to another about an illicit affair that ends in murder, plus two cases for detective Adam Dalgliesh, these are masterfully atmospheric stories by the acknowledged 'Queen of Crime'."
Jag har aldrig läst något av P. D. James tidigare. Av någon anledning har jag tänkt att jag inte skulle tycka om hennes böcker. Men nu får jag erkänna mitt misstag för det här var riktigt bra!

Den här boken innehåller fyra julnoveller, alla riktigt kluriga! Den första är The Mistletoe Murder. Här sker ett mord i ett hus på landet där huvudkaraktären och några av hennes släktingar firar jul. Hon börjar själv rota i vad som kan ha hänt och det ligger en väldigt härlig Agatha Christie-känsla över berättelsen.

Den andra heter A Very Commonplace Murder och handlar om en man som i sin ungdom bevittnade något hemskt. Den var ganska obehaglig faktiskt trots att det inte är med några äckliga detaljer eller liknande.

Berättelse nummer tre heter The Boxdale Inheritance och är en av två noveller som har Adam Dalgliesh i huvudrollen. Han är polis och får här i uppdrag att lista ut om ett arv har kommits över med hjälp av mord eller inte.

I den sista, The Twelve Clues of Christmas får vi också följa Dalgliesh. Han råkar på en man som säger att hans släkting har begått självmord och de behöver få polis till huset. Men Dalgliesh känner på sig att något inte stämmer och det här är också en berättelse som har samma kluriga intrig som en Agatha Christie-bok kan ha. Något som Dalgliesh själv till och med säger i slutet.

Jag gillade alla fyra noveller och är verkligen glad att jag blev motbevisad! Nu kommer jag nog plocka upp mer av P. D. James i framtiden!

8 kommentarer:

  1. Tack för alla braiga lästips! Det är en fröjd att följa din blogg, du är lika boktokig som jag. Jag önskar så att jag finge jobba med böcker, men men, jag får nöja mig med att läsa.
    Jag önskar dig ett gott slut på det gamla året och ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för de fina orden! :) Gott nytt år och ser fram emot att följa dig 2020! :)

      Radera
  2. Jag har faktiskt inte läst något av henne än men den här vill jag prova. Passar på att önska dig ett Gott Nytt År! :D

    SvaraRadera
  3. Ja, visst var den otäck, 'A Very Commonplace Murder'!
    Hur gick det för Nitro på nyårsafton? Är han rädd för smällare? Här small det värre än någonsin, trots raketförbud. Tur att mina kissar inte är rädda. Jag vet dock inte vad kaninen och hönsen tycker om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nitro, rädd ungefär hela världen, struntar helt i raketer och smällare. Hur han är kopplad kommer jag nog aldrig förstå. Aramis däremot var livrädd så jag har stor avsky mot dom sedan åren med honom. Nu har det väl faktiskt bättre här och de smäller i alla fall inte en vecka i förväg och efteråt.

      Radera