torsdag 21 september 2017

Stora stygga vargen av Nele Neuhaus


Originaltitel: Böser Wolf
Sidor: 454 (Inbunden)
Serie: Pia Kirchhoff & Oliver von Bodenstein (del 6)
Recensionsexemplar: Från Albert Bonneris Förlag, tusen tack! 
"En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet.
Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation, med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära."
Det här är andra boken på svenska av författaren, men om jag har förstått det hela rätt är det del 6 i serien om de båda poliserna Kirchhoff och von Bodenstein. Den tidigare boken som kommit ut på svenska, Snövit ska dö, är del 4. Jag läste den i början av 2016 och tyckte den var väldigt bra. Ibland kan det vara förvirrande att hoppa in mitt i en serie så här men med de här båda böckerna tycker jag det har gått smidigt.

Stora stygga vargen är även den en spännande historia, men också hemsk på ett helt annat sätt. Dels är den ganska grym på vissa ställen, dels är det stora ämnet i den väldigt mörkt. Som läsare får jag förstå hur en del saker ligger till innan vissa av karaktärerna gör det. Man skulle kunna tro att det lätt tar bort en del av spänningen men det gör det absolut inte. Det gör istället så att mina nerver lägger sig utanpå huden och jag vill skrika åt några av dem att springa för livet! Men de lyssnar ju som bekant aldrig...

Och även om jag får veta saker i förväg så finns det gott om frågetecken kvar som inte får sina svar förrän i slutet. Det är inte på långa vägar allt som avslöjas. Jag tycker det är ett snyggt drag, att låta mig veta mer och bli frustrerad för att personerna i boken inte förstår det jag gör.

Det är en riktig bladvändare och jag läste ut den på mindre än ett dygn! Jag hoppas fler av böckerna i serien blir översatta, jag följer gärna med Kirchhoff och von Bodenstein på fler fall.

8 kommentarer:

  1. Ska försöka att läsa denna snart, var riktigt förtjust i Snövit ska dö. Även fast det går bra att läsa böckerna fristående, så vill jag allra helst läsa böckerna i rätt ordning så jag hoppas alla delar översätts :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också de fortsätter översätta serien! :)

      Radera
  2. Vad spännande den låter! Och vilken passande boktitel för dig Vargnatt ;)

    SvaraRadera
  3. Spännande. Jag har fortfarande inte läst Snövit ska dö. Får bli den först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du två bra böcker framför dig! :)

      Radera
  4. Den här verkar väldigt spännande :)

    SvaraRadera