fredag 28 juli 2017

Störst av allt av Malin Persson Giolito


Originaltitel: Störst av allt
Sidor: 367 (Inbunden)
"De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta."
Jag tror inte jag är ensam om att bli lite sådär avig mot böcker som blir jäääättehyllade. Ofta tar det längre tid innan jag läser dem även om jag kanske är nyfiken ändå. Som med Störst av allt, lovord från alla håll och kanter, men jag har avvaktat lite och känt "Kan den verkligen vara så bra?". Jag har bara läst en bok i den här stilen förut, där man följer någon genom en rättegång med tillbakablickar på vad som hänt och det var Kvinna inför rätta, den var jag inte direkt imponerad av. Kanske bidrog det till att göra mig mer tveksam här?

Svaret på frågan? Kan den verkligen vara så bra som alla säger? JA! Det kan den! Herregud vilken bra bok! Jag är så glad att jag äntligen tog tag i det och lånade den från syrran. Det har varit svårt att slita sig från den för sådana nödvändiga saker som sömn. Jag har velat läsa, läsa, läsa. Det är så hemskt och sorgligt och spännande. Inte spännande som i action hela tiden, men att följa händelseutvecklingen, sakta få ta reda på vad som lett upp till att Maja nu ställs inför rätta. Är hon skyldig? Oskyldig? Vad hände egentligen!

Har du inte läst den ännu, gör det! Det är lätt en av de bästa böckerna jag läst hittills i år.

16 kommentarer:

  1. Den var verkligen bra! Ibland brukar jag känna lite som du när en bok hela tiden hyllas till skyarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir som lite avig ett tag :)

      Radera
  2. Svar
    1. Vad kul att du också tyckte så mycket om den! :)

      Radera
  3. Den har jag precis också läst, och jag håller med dig om att den var bra mycket bättre än jag trodde. För som precis som du fick jag också lite dåliga känslor över att det skulle handla om en rättegång (gillar inte det på något sätt, förutom nu på det sista när jag både sett dokumentärer och läst sådana böcker om sanna brottsfall).
    Och det är konstigt att man kan bli lite avig till de där böckerna som alla hyllar. Som tex har jag bara läst första delen i Milleniumtriologin av S Larsson för jag gillade dem inte, och Nepalkvartetten tar emot med (fast jag nu faktiskt har läst 2 stycken av dem) av Elena Ferrente. (Oj vad lång denna kommentar blev).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör absolut inget att den blev lång :D. Milleniumtrilogin tog det länge innan jag läste men när jag väl gjorde det tyckte jag om den. Nepalkvartetten är jag fortfarande avig mot och har inga planer på att läsa än :P

      Radera
  4. Å då ska jag läsa den. Har läst många av Årets nominerade men inte alla. Håller med om att jag ibland kan slå bakut om en bok tokhyllas... Då blir mina förväntningar kanske för höga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du också kommer tycka om den och inte blir besviken av höga förväntningar!

      Radera
  5. Men gudars, den kanske inte ska behöva vänta så länge på mig då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen inte den borde behöva göra! :)

      Radera
  6. Älskade denna! Tycker nog allt att du ska ge Neapelkvartetten en chans också :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha vem vet det kanske händer till slut :p

      Radera
  7. Riktigt bra bok! Jag måste för övrigt lyssna ikapp på hennes sommarprat.. :)

    SvaraRadera
  8. Den boken står på en hylla på jobbet, kanske ska låna den?
    Är också lite skeptisk när böcker blir för hyllade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det :) Den är värd en chans :)

      Radera