fredag 24 februari 2017

Veckans bokbloggsjerka


Nu var det ett bra tag sedan jag var med på jerkan hos Annika men idag är det dags igen! Veckans fråga är:
"Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?"
 Det är helt klart något jag känner igen mig i, jag jobbar ju i bokaffär så det här tvånget kommer ofta. Och varför? För ibland kommer en sån där bok som bara skriker "Du kommer älska mig!!!". Då måste man faktiskt lyssna och ta med den hem. Tanken är väl att den ska läsas så fort som möjligt men ibland finns det ju många böcker som skriker högt så hur stort det där tvånget än var så blir den liggande. Men då finns den i alla fall där och väntar på en.

Man missar inte den där superintressanta boken, jag tror det är det tvånget bottnar i, man vill ha berättelserna i närheten.

24 kommentarer:

  1. Så kan jag också känna ibland men har fått lära mig att inte lyssna alltför mycket på den då ekonomin inte tål sådan inköp. Men vissa böcker de sparar jag till eller önskar mig för de längtar jag lite extra efter =) Roligt att du är tillbaka, hoppas allt är bra med. Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det där med pengar som man måste tänka på :p

      Radera
  2. en måste ha många olästa böcker i sin närhet för att kunna välja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Man kan ju inte bli utan helt plötsligt

      Radera
  3. Kan känna igen mig i det, det är alltid tryggt att boken finns där hemma och väntar i varje fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång blir den ju förhoppningsvis läst :p

      Radera
  4. Att ha en bok som väntar till det där tillfället när det bara känns så rätt är rätt nice :)

    SvaraRadera
  5. Jag har många böcker som väntar på sin tur och ändå fortsätter jag att köpa.

    SvaraRadera
  6. Kösystemet är överhettat, men det går ändå inte att låta bli att köpa de där böckerna som ropar så högt :)

    SvaraRadera
  7. Haha! Precis sådär är det när jag går på biblioteket. Många böcker som ropar på mig. "Schhh, jaja du får följa med mig hem ett tag du oxå." ;)

    SvaraRadera
  8. Är mysigt att har härliga böcker som väntar på att få läsas hemma i bokhyllan.

    SvaraRadera
  9. Den känslan får jag är jag är på biblioteket!

    SvaraRadera
  10. Det ironiska med mig är att om jag köper i stället för att låna på bibban så händer det att den blir liggande - för då måste den ju inte tillbaka genast, som nya böcker annars måste, eftersom de alltid har kö...

    SvaraRadera
  11. Kan inte vara lätt när man arbetar i en bokaffär!

    SvaraRadera
  12. Skönt att ha massor att välja mellan när det är dags att börja på en ny bok.

    SvaraRadera